Sonomama – tänk på nuläget och ta långsiktiga steg framåt

Sonomama är ett japanskt uttryck som betyder ”som det är”. Ulf Nyqvist anser i sin krönika att fastighetsbolag borde anamma detta mer. Ha koll på nuläget, tänk långsiktigt och ta små steg som ger handlingsfrihet i framtiden.

Almedalen och Visby visade sig från sin allra bästa sida i år. 28 grader i skuggan och massor av intressanta seminarier och möten. Jag har inte varit där på fem år, men väl på plats så känns konceptet med en sådan här mötesplats som oslagbart. Massor av positiva människor som vill möta andra positiva människor i intressanta diskussioner.

Inte bara positiva budskap, vi befinner oss trots allt i en väldigt tuff tid med räntehöjningar och en pågående kris i byggsektorn. Det känns ändå som om politikerveckan i Almedalen präglas av ”framåt”, till skillnad mot mycket annat i samhället som hellre tittar bakåt.

Anekdoter från förr
Vi har väl alla drabbats av anekdot-berättande chefer eller medarbetare. Som ung och engagerad ledare fick jag höra från både chefer och medarbetare om historier från förr då allt var mycket bättre eller mycket intressantare. Man drog anekdoter kring hur chefer var och hur medarbetare visade respekt med mera. Allt byggde på att se bakåt.

För mig handlade ledarskap och handlar fortfarande om här och nu och hur vi ska ta oss framåt. Att titta bakåt hjälper oss inte att förstå framtiden eftersom framtiden är oförutsägbar. Möjligen kan den hjälpa oss att inte begå samma misstag. Men det är något helt annat än att försöka återuppleva ”förr”.

Allt fler politiker och ledare verkar ägna sig åt någon form av anekdotiskt ledarskap. Man beskriver gärna någon form av ”verklighet” genom att dra anekdoter om ”Greta 87” eller ”Ensamstående mamman Lena”, eller ”Min granne”. I valrörelsen handlade det om Falukorvar och annat. Det här ledarskapet och politiska budskapet blir tråkigt och ihåligt. Alla vi som lyssnar är nästan säkra på att de flesta anekdoter troligen är tillverkade av talskrivare, informationsenheter eller PR-byråer för att man ska nå fram med ett tydligare budskap. Faktabaserade kunskaper är alltid bäst när det gäller att få människor att förstå vårt samhälle.

Sonomama – ”som det är”
Det finns ett japanskt uttryck som heter Sonomama och som betyder ungefär ”som det är”. Jag hittade uttrycket i en managementbok för några år sedan (apropå att titta bakåt). I japansk kultur gäller det att ha koll på nuläget för att med små steg framåt hantera framtidens eventuella förändringar och överraskningar. Det härstammar säkert från Samurajerna som alltid måste vara beredda på överraskningar.

Om jag översätter det till fastighetssektorn så handlar det egentligen om att skapa handlingsfrihet, oavsett vad som händer i vår omvärld. Vi måste förstå att de viktiga besluten egentligen fattas utanför företaget.

Kunder fattar beslut om man vill köpa eller hyra våra bostäder eller lokaler, kompetent arbetskraft beslutar om de vill eller inte vill jobba hos oss och finansiärer beslutar sig för att låna eller inte låna ut pengar till oss. Politiker fattar beslut om nya eller förändrade lagar och domstolar tolkar lagarna på nya sätt.

Små steg till handlingsfrihet
Frågan är hur bra branschen varit på att skaffa sig handlingsfrihet för att kunna ta små steg framåt för att anpassa sig till den oförutsägbara framtiden?

Jag kan väl tycka att om man upplever en plötslig räntehöjning och en vikande kundmarknad som en överraskning, så har inte Sonomama fungerat. Handlingsfriheten finns inte där och som företag måste man kanske ta kortsiktiga och akuta beslut för att överhuvudtaget överleva.

Tyvärr har en lockande transaktionsmarknad med snabba klipp lockat mer än ansvaret för företagets långsiktiga överlevnad. Med allt det där är historia nu. Idag tar många fastighetsbolag små steg framåt för att skapa sig handlingsfrihet i framtiden. Vi kan bara hoppas att frågan om handlingsfrihet lockar mer än snabba klipp i framtiden.

Det styrelsen alltid måste ställa sig är frågan om besluten gagnar företagets långsiktiga kapitaluppbyggnad, kapitalstruktur och resursanvändning och om besluten bidrar till en fortsatt handlingsfrihet för bolaget. Det är större frågor än att hantera en kvartalsekonomi.

Ulf Nyqvist
Ulf Nyqvist har över 25 års branscherfarenhet som vd i TelgeBostäder och Botkyrkabyggen. Numera är han egen konsult inom fastighetsutveckling, med uppdrag bland annat hos Andelsägarbolaget, olika fastighetsbolag och kommunala fastighetsenheter.

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega