Digitalisering i praktiken – smarta idéer från Allmännyttan

På Allmännyttans konferens kom det fram en samling smarta idéer på hur digitalisering kan implementeras i framtidens bostadsbolag. Varsågod, här är ett axplock på hur andra i branschen tänker i frågan.

I slutet av augusti höll Sveriges Allmännytta konferensen ”En framtidssäkrad allmännytta” med olika teman kring digitalisering. Det var en avslutning på det treåriga projektet Digitaliseringsinitiativet. Men lika mycket som det var en avslutning var det även ett avstamp in mot hur bostadsbolagen kan arbeta mer digitalt i framtiden.

I ett av rummen fanns en whiteboard där deltagarna kunde skriva ner sina idéer och uppslag till hur och var digitalisering kan implementeras och vilka utmaningar bostadsbolagen står inför.

Bland idéerna fanns många olika aspekter och runt i rummet hördes kollegor som resonerade och samtalade kring hur långt de själva har kommit i sina respektive bolag. Vilken nytta tillför en viss idé det egna bolaget och vad kan vara intressant att ta med sig?

Axplock av idéer
Här är ett axplock av tankarna kring hur digitalisering kan användas. De är placerade i olika stadier av hyresgästens kundresa och visar vad bolagen kan tillhandahålla på resans gång.

Vid intresseanmälan

  • Digitala lägenhetsvisningar

Flytta in

  • Slippa fysisk nyckel – sköta överlämning med digitala lås
  • Sköta byten digitalt
  • Boendeintroduktion via e-learn, utbildning online

Renovering

  • Ha standardiserade processer vilket gör storskalighet möjligt
  • Helt digital process vid ROT-projekt; visualisering, tillval, avtal
  • Hålla god digital dialog med hyresgästen vid ROT-projekt

Upptäcka fel

  • Göra felanmälan digitalt; kunna peka/välja rum på ritning
  • Felanmäla produkter med QR-kod
  • Tillgång till lägenheter vid reparation med digitala lås
  • Boka besök digitalt med automatiska förslag på datum och tider
  • Situationsanpassad support via Facetime
  • Kunna se status på sitt ärende, som när man beställt en vara online

Bo & Trivas

  • Hitta laddstolpar via en app
  • Beställa tjänster, utöver reparation (städning, flytthjälp, installation av tv/dator)
  • Få samma service oavsett språk (information på flera språk)
  • Skapa ”community”-känsla i området
  • Utveckla förutsättningar/plattform för vård i hemmet (för en allt äldre befolkning)
  • Tillgång till delningstjänster (att kunna byta/låna/utföra tjänster hyresgäster emellan)
  • Skapa referensgrupp i området
  • IOT kan styra mot klokare val (Vill du verkligen tvätta nu – eller senare?)
  • Själv kunna boka laddplats när behov finns

I dialog med bolaget

  • Digitalisering som inkluderar de äldre eller ovana dataanvändarna
  • Automatiserad digital återkoppling
  • Se till att underhålla/uppdatera information och kontaktuppgifter

Bolagens vision och utmaningar med digitalisering

  • Bygga bort utanförskap hos hyresgästerna genom att skapa forum (kunskap) och tillgänglighet (åtkomst till hårdvara som dator/mobil)
  • Öka betydelsen av kvalitet i de digitala tjänsterna
  • Förändra kulturen hos ”icke-digitala” medarbetare att se fördelar med, och att vilja jobba, digitalt

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

En framtidssäkrad allmännytta

Läs mer om konferensen här.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega