Hur kan vi säkra upp för att vår entreprenör är solid nog?

I tuffa ekonomiska tider är risken större att din anlitade entreprenör får problem. Hur ska du som beställare skydda dig och dina fastigheter så att inte ni också får bekymmer? Försäkringsrådgivaren ger tips och råd om vad du kan göra.

I dessa tider förstår jag att du, precis som många andra beställare av entreprenader, är orolig att din entreprenör får ekonomiska problem. Konsekvenserna blir ofta omfattande när entreprenören på grund av insolvens avbryter sina arbeten under en pågående entreprenad eller inte återkommer för att åtgärda fel som uppstått under garantitiden. För beställaren resulterar detta ofta i en ökad slutnota för att slutföra entreprenaden eller för att åtgärda fel under garantitiden.

Vägledning: före, under och efter
Mitt råd är därför att gör en noggrann kontroll av den entreprenör du väljer för ditt projekt samt utnyttja möjligheten att kräva säkerhet/garanti av entreprenören. Med min vägledning nedan hoppas jag du ska ha bättre förutsättningar för hur du ska agera före, under och efter entreprenaden.

Idag är det enkelt att hitta finansiell information om företag på till exempel allabolag.se. Du behöver också kunskap för att kunna bedöma informationen. Informationen ska också vara aktuell och relevant.

Nu grundas ofta informationen på årsredovisningar från 2022, det vill säga över ett år gamla siffror. Idag får vi nog anse den informationen som både mindre aktuell och relevant. Nu behöver du istället uppdaterad och aktuell ekonomisk information (resultat- och balansräkning, kassaflödes- och likviditetsrapport, orderstock etcetera). Men jag förstår om detta är överkurs.

Ta in kreditupplysning
Tar du en kreditupplysning får du kompletterande information i form av till exempel betalnings-anmärkningar, kreditupplysningsföretagets egen bedömning/rating av företaget. Det är också viktigt att du anmäler bevakning hos upplysningsföretaget, för att få tidig information om negativa förändringar.

Har du gjort ovan, det vill säga inhämtat ekonomisk information, gjort din egen bedömning av informationen samt tagit en kreditupplysning har du kommit långt i bedömningen av entreprenören.

Begär in säkerheter
Du bör också alltid begära in säkerheter från entreprenören i enlighet med AB04 och ABT06. Där framgår att säkerhet ska lämnas på 10% av kontraktssumman under entreprenadtiden samt 5% under två år av garantitiden. Säkerheten ersätter de merkostnader som kan uppstå om entreprenören avbryter entreprenaden. Även om garantitiden är fem år, ska säkerheten enligt AB04/ABT06 bara gälla under de två första åren. Du kan dock förhandla dig till större säkerheter och till längre löptider (till exempel hela den 5-åriga garantitiden).

En vanlig säkerhet är de garantier som utställs av försäkringsbolag. Genom att du får garantin vet du också att en expert, kreditbedömare på försäkringsbolaget, granskat entreprenören och bedömt dem som solida. Läs också igenom villkoren i garantin. Det är viktigt för att förstå när och hur du kan begära samt få ersättning.

Tycker du det är svårt att bedöma villkoren är det bra att kontakta någon som är expert på området, till exempel entreprenadjurist eller specialiserad försäkringsförmedlare.

Tecken på problem
Vad är då vanliga tecken i en pågående entreprenad på att en entreprenör har problem? Det kan vara att entreprenörens personal antyder sena eller uteblivna löneutbetalningar, tillgången till material förändras, entreprenören vill få betalt tidigare etcetera. Får du känslan att något inte står rätt till, var lyhörd för den känslan. Den har (tyvärr) ofta en benägenhet att stämma.

Detta bör du göra
Vad ska du göra om entreprenören ändå blir insolvent och avbryter entreprenaden? Jag svarar här utifrån vad du ska göra i förhållande till garantigivaren, till exempel försäkringsbolaget. I övrigt rekommenderar jag att du tar hjälp av en entreprenadjurist.

Anmäl skadan omgående till garantigivaren, det vill säga att entreprenören avbrutit sina arbeten på grund av till exempel insolvens. Fråga samtidigt vad de förväntar sig av er för att senare kunna reglera skadan, det vill säga ge er ersättning för de uppkomna merkostnaderna.

Följ upp de du redan jobbar med
Det mesta som framgår ovan gäller så klart i många avseende även för entreprenörer som du redan jobbar med. Det är lika viktigt att följa upp deras utveckling samt även kräva säkerheter för de nya entreprenader de anlitas för. Det är tyvärr lätt att tänka att ”dem känner och litar vi på”.

Men kräv säkerheter och hänvisa gärna till att ni har som policy att kräva detta från alla dem ni arbetar med.

Tips och råd
Här är några tips att tänka på för att reducera den ekonomiska risken vid anlitande av entreprenör
i era projekt:

  • Kontrollera entreprenörens ekonomiska situation
  • Ta en kreditupplysning + bevakning
  • Begär garantier
  • Följ upp kontraktets tid- och betalplan
  • Ta vid behov hjälp av en entreprenadjurist/specialiserad rådgivare
  • Anmäl skadan direkt till försäkringsbolaget

Genom att följa dessa råd hoppas jag ni ska undvika onödiga merkostnader på grund av att den entreprenör ni anlitat får ekonomiska problem.


Stefan Rundström,
specialiserad rådgivare/försäkringsförmedlare inom områdena kreditrisker och garantier på Aon Sweden AB.

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega