AMF Fastigheter: Paketboxar kan dra kunder till övriga butiker

Pick-up Point i Gallerian i Stockholm. Här kan kunden hämta och returnera sina paket. Det går dessutom att testa kläder man har beställt. Foto: AMF Fastigheter.

E-handeln fortsätter att ta potentiella besökare från handelsfastigheter. Många fastighetsägare försöker sig på olika lösningar för att locka tillbaka besökarna. AMF Fastigheter tror paketutlämningsboxar kan locka kunder till andra butiker.

Jonas Arnberg, driver Detaljhandelspodden och expert inom handel.

Jonas Arnberg driver bland annat podcasten “Detaljhandelspodden” och har lång erfarenhet inom handel. Han menar att fastighetsägare behöver anpassa sig efter det nya shoppingbeteendet. Samtidigt ser han möjligheter för handelsfastigheter.

När det kommer till besökare, och hur man kan locka dem till sitt varuhus med hjälp av innovativa tjänster, lyfter han bland annat fram paketutlämningen. Det handlar om tjänster som paketskåp och bekväma returlösningar, tjänster som sedan kan konverteras till kunder för hyresgäster.

– Paketskåp är perfekt för ett bostadsnära centrum, men det kanske inte är lika bra vid ett externt centrum som man måste ta bilen till. Då behöver man kolla på annat, säger Jonas och fortsätter:

Kunder beredda att hämta sina paket
Han menar att människor fortfarande är beredda att ta sig till ett ställe för att hämta sina paket. Hemleverans är för dyrt för konsumenten, samtidigt som paketleverans är en bekväm lösning för alla parter.

Atrium Ljungberg var tidigt ute med att konceptualisera tre utlämningsställen i sina köpcentrum i Stockholm, Uppsala och Malmö. Leveriet, som det hette, erbjöd bland annat besökarna provhytter för att testa sina nya kläder och returnera dem direkt på plats. Det gick dessutom att slänga emballage och slå in presenter. Tjänsten var dock inte tillräcklig, och lades ned efter cirka fyra år.

– Men jag är övertygad om att det går att göra mer vid utlämningsstället. Vi har bara inte riktigt sett en bra modell för det än. Men alla de här testerna som aktörer gör tar oss ett steg närmare en lösning, säger Jonas Arnberg.

Konceptualisera upphämtningen

Alice Leffler-Skårbratt, Speciality Leasing Manager på AMF Fastigheter.

Flera fastighetsägare har hakat på idén om att konceptualisera pakethämtning och retur. Alice Leffler-Skårbratt, Speciality Leasing Manager på AMF Fastigheter, berättar att hon fortfarande tror på att speciella upphämtningsplatser. Samtidigt menar hon att det är en utmaning att sia om framtiden, och vad som kommer att bli den rätta modellen.

– Det gäller att utveckla konceptet under resans gång genom att fatta beslut baserat på de gensvar och insikter man får med tiden. Alla tilläggstjänster innebär ju en kostnad. Inte minst om man väljer att ha personal på plats.

Hon menar att nyckeln är att vara lyhörd och nyfiken på e-handel generellt. En nära dialog och uppföljning med både befintliga och potentiella hyresgäster som är e-handlare i grunden är en förutsättning.

– Vi vill se ett tätt samarbete där vi som fastighetsägare får förståelse för e-handlarens mål och syften med en fysisk etablering, samt deras generella utmaningar och styrkor. Vi har mycket att lära av varandra.

Kan driva trafik in i varuhuset
Alice Leffler-Skårbratt lyfter bland annat fram AMF Fastigheters egna “Pick-up Points” som de har etablerat i tre av sina handelsfastigheter. Där samarbetar man med bolag som Instabee (Tidigare instabox och budbee) och andra typer av serviceboxar. Konceptet är snarlikt Leveriet, men man försöker samtidigt driva trafik vidare ut i varuhuset.

– I boxarna finns även möjlighet för oss och våra hyresgäster att lägga in vouchers för att på så sätt driva trafik till butikerna. Under vår första Pick Up Point’s öppningsvecka la vi till exempel in doftljus i boxarna som en överraskning. Det var också en medveten strategi för att bibehålla och öka trafiken.

Text: Jakob Gromer
redaktionen@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega