Westfield låter e-handeln ta plats i Mall of Scandinavia

 

Westfield Mall of Scandinavia lanserar ett nytt butikskoncept där varumärken, som annars mest säljer via näthandel, provar på fördelarna med fysisk handel. Retail-as-a-service kallas konceptet som ska stärka banden mellan varumärke och fastighetsägare.

Fastighetsägaren Unibail-Rodamco-Westfield har tillsammans med en konceptutvecklingsbyrå och ett techbolag tagit fram en plattform som ska hjälpa varumärken att nå ut till konsument. Så kallad retail-as-a-service innebär att varumärken betalar en månadsavgift för ett erbjudande som inkluderar butiksyta, personal, skyltning och marknadsföring.

Upplägget är tänkt att förenkla för varumärken att prova på fysisk handel, som ett komplement till den digitala handeln. Dessutom ska det främja samarbetet mellan varumärken och fastighetsägare enligt ett pressmeddelande från fastighetsbolaget.

– Det är en viktig del i vårt strategiska arbete för platsen Westfield Mall of Scandinavia att hela tiden se över och utveckla utbudet så att det passar våra besökare. Genom [butiken] får vi ett dynamiskt utbud och konceptet genererar kontinuerligt nya och intressanta aktörer. Samtidigt vill vi minska tröskeln och förenkla för varumärken att möta sina kunder i en kurerad fysisk miljö med höga flöden, vilket är genomförbart tack vare det nytänkande affärsupplägget. Genom att göra det enklare för varumärken att etablera en fysisk närvaro, förbättrar vi också utbudet för våra besökare, då de kan uppleva produkter som annars inte hade funnits på platsen, säger Louise Ryning, Director of Operations Northern Europe Unibail-Rodamco-Westfield.

”Försäljning över förväntan”
En av företagen som väljer att delta i det nya konceptet säljer parfym som kunden själv är medskapare till. De ser fördelen med att ha sin handel dels via nätet, där algoritmerna hjälper dem till merförsäljning, dels i den fysiska butiken.

– Mötet ger oss som varumärke möjlighet att förstå vår kund ännu bättre – bortom algoritmer och betald marknadsföring. Genom [butiken] får vi tillgång till pålästa butikssäljare, en engagerad ledning och fantastiska entreprenörer som tillsammans skapar en helt ny arena för retail. Det här är ett fantastiskt projekt att vara del av, där vår försäljning övergick våra förväntningar och vi ser verkligen fram emot vad det fortsatta samarbetet har att ge, säger Amelie Saltin Thor, Co-founder & COO No Ordinary Scent.

Källa: Unibail-Rodamco-Westfield

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega