Parkeringsplatsernas framtid

Fastighetsbranschens stora omvandling handlar om delade ytor (shared spaces) eller snarare modellen för fastighetsägare med ”space-as-a-service”. Det medför att nya aktörer och affärsmodeller kommer att omvandla traditionella produkter till tjänster.

Kontor blir ”arbetsplats-som-tjänst” tillsammans med coworking-aktörer. De fyller ytan med innehåll i form av branding, möbler, skapandet av mötesplatser, arbetsrum, ”communities” och digitala tjänster — för att sedan hyra ut dem på nya sätt.

Nu börjar det även att dyka upp aktörer som vill skapa nytt innehåll på våra parkeringsplatser. I veckans spaning kollar vi därför närmare på ett sådant bolag.

Minskat behov
Parkeringsgarage har länge fyllt funktionen i våra städer att ”förvara” våra bilar när vi inte använder dem. De är en ytbuffert i större städer med hög befolkningstäthet och hög trafikaktivitet. Med den explosiva tillväxten i delnings- och efterfrågansekonomin förväntas det att behovet av parkeringsplatser med syfte att bara förvara bilar kommer att försvinna.

Att äga sin egen bil eller ens använda bilen som transport när vi kan låna en cykel, en sparkcykel eller faktiskt åka med andra fordon gör att de flesta städer och fastighetsägare funderar på vad ska vi göra med alla parkeringsplatser vi investerat i.

Måste anpassa sig
Som jag tidigare har nämnt är ”tillgång-som-tjänst” en attraktiv affärsmodell för många aktörer. Tillgången i den affärsmodellen har ett värde baserat på var den finns placerad — precis som kontorsbyggnader så är även många parkeringsplatser strategiskt placerade i närheten av där människor bor, arbetar, handlar eller spenderar sin fritid.

Det är uppenbart att parkeringsanläggningarna måste anpassa sig för att fortsätta vara relevanta. Att förändra koncepten runt och på parkeringsplatser är en del av framtidens stadsutveckling och trafikplanering.

P-plats blir kök
Hur ska våra befintliga parkeringsplatser kunna hantera lagring av el-scooters eller erbjuda en yta för delningstjänster inom transport eller varför inte ”ghost kitchens” — små kök som förbereder mat enbart för direkta matleveranser.

Ett sådant företag är REEF Technology som vill förvandla och omvandla parkeringsanläggningar till ekosystem som kopplar människor till varor och tjänster på ett mer hållbart sätt.

REEF Technology är ett Miami-baserat företag vars affärsidé är att förvandla urbana parkeringsgarage till centrala nav för stadens nya innehållstjänster — matleveranser och mobilitet. Med sina 1,3 miljoner parkeringsplatser på nästan 5 000 platser runt om i USA har bolaget fått en värdering på över 1 miljard dollar och är uppenbarligen likt många techbolag ägda av Softbank (WeWork, Uber etc).

Space-as-a-service
REEF arbetar med affärsmodellen ”space-as-a-service” där de hyr parkeringsplatsen och sedan lägger på olika lager av innehåll samt ett tekniskt lager med en förmedlingsplattform så att olika företag kan integrera sina tjänster till den fysiska platsen.

Exempelvis kan Uber veta att det finns en restaurang där eller att det är en mötesplats där man kan hämta upp dig. Eller så kan du ställa din el-scooter där och ladda den och få poäng via olika medlemsklubbar.

Säljer varor eller tjänster
REEF hanterar också ytan och säljer sedan parkeringsplatserna genom att erbjuda utrymmen till företag som säljer varor eller tjänster via paketleveranser eller matleveranser.

Det kan vara allt ifrån ”ghost kitchens” genom att lägga till ”food-trucks” där de kan tillaga maten och sedan kan företag som UberEats, Doordash och Foodara hämta mat där för leveranser till kunder i närområdet.

Detta gör att företag som inte har råd att etablera en restaurang för snabba matleveranser i attraktiva områden på grund av begränsat utrymme och höga lokalhyror nu på detta sätt kan komma igång med sin verksamhet.

Laddning av scooters och bilar
De hjälper också företag som erbjuder ”ride sharing”-tjänster, så som lånecyklar, el-scooters och bilar, att bygga upp stationer för att ladda dem, tvätta dem och ge dem service.

Detta har REEF gjort ihop med Los Angeles projektet CHARGE, där staden vill erbjuda platser för dessa typer av företag att hantera cyklar för att minska antalet transporter med lastbilar som plockar upp scooters för att åka och ladda dem och sedan ställa ut dem igen.

Det är lätt att titta på AirBnb, WeWork och Uber som länge försökt äga efterfrågan-sidan av affären och inte behöva äga ”tillgången”. Detta har de märkt är en högriskaffär, eftersom människan idag så snabbt kan byta leverantör. Användaren kan hyra ut sin lägenhet på Airbnb OCH andra ställen, restauranger kan finnas på flera plattformar och chaufförer kan köra åt flera bolag.

Långsiktigt god investering
Att äga en tillgång i form av en fastighet, lokalytor eller parkeringsytor på strategiska områden är en långsiktigt god investering. Du äger en tillgång som andra behöver använda för att skapa värde i den nya ekonomin.

Precis som vi funderar på bra innehåll i våra städer och områden som fastighetsägare, så kan vi nu också fundera på vad vi ska göra själva och vad man gör tillsammans med andra aktörer? Hotell, kontorshotell, coworking, restauranger, bredband och även parkering har länge hanterats av andra aktörer.

Kan den nya ”parkeringsoperatören” vara den nya samarbetspartnern som kan hantera både mat- och paketleveranser samt ta hand om delningstjänster inom transport i den nya stadsdelen? Det ska bli intressant att följa denna oundvikliga utveckling och se vilka möjligheter branschen skapar.

Christoffer Börjesson

Christoffer är affärsutvecklare inom proptech på Stronghold Invest. Han var tidigare chef för digital fastighetsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm. Hans mission är att leda fastighetsbranschens utveckling inom digitalisering.

Följ Christoffer på Linkedin

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega