Jag är Din arbetsmiljö, Du är min!

  • Sätt stopp för och lägg dig i dåligt beteende.
  • Var själv en del av den förändring du vill ha.
  • Var den arbetsmiljö du själv önskar arbeta i.

Det pratas ofta om god arbetsmiljö. Hur oerhört viktigt det är, företag certifierar sig, det görs skyddsronder, köps utrustning för enorma belopp och så vidare.

Ibland pratas det även om psykosocial arbetsmiljö. Att vi ska visa varandra respekt. Ta avstånd från mobbing, kränkande särbehandling, utfrysning och liknande. Fint.

Men hur fungerar det där i verkligheten egentligen? Ärligt talat. Jag frågar dig nu. Hur sätter du stopp för beteende som inte accepteras på din arbetsplats? Säg inte att det aldrig hänt dig.

Våga säga ifrån!
En kollega säger en förolämpning till en annan kollega. Säger du till att det inte är speciellt trevligt och inte ett beteende efter verksamhetens värdegrunder eller är du tyst?

Det är ytterst få som vågar ta ställning och sätta stopp. Det är väldigt lätt att slingra sig och komma med en mängd ursäkter. Man har inte märkt eller sett, har inte känt till helheten eller har inte velat lägga sig i.

Inte velat lägga sig i? Det är väl precis det du ska göra om det förekommer kränkande särbehandling vilket är extremt dålig arbetsmiljö. Lägga sig i, sätta stopp, lyfta upp beteendet till ytan, ta ställning och verkligen visa att det inte på något sätt får förekomma. Blir en person på en arbetsplats utsatt så är det hela arbetsplatsens problem och ansvar att lösa. Alla kan bidra på sitt sätt genom att göra sin röst hörd.

Rädslorna styr
Varför är det då så svårt för många att sätta stopp eller göra sin röst hörd? Jo, rädslorna styr. Obehaget av att gå emot. Risken att möta motstånd. Olustiga känslor. Alla vet och känner till vad som pågår. Ibland kan man nästa ta på en stämning i ett rum eller på en arbetsplats.

Trots det väljer många att inte agera överhuvudtaget, trots att dem säger sig vara starkt emot mobbing, trots att verksamhetens värdegrunder säger respekt och ansvar.

Psykologisk trygghet avgörande
Psykologisk trygghet på en arbetsplats är avgörande för precis allt. Finns inte den kommer det aldrig leda till att medarbetarna presterar till sin fulla kapacitet. Dem kommer behöva lägga mer energi, tid och fokus på att skydda sig själva. Det i sin tur kommer leda till mindre vinst än vad som är möjligt.

Det är både ledningens och medarbetarnas reaktion på misstag, och tillåtelse av beteenden, som kommer vara avgörande för engagemang, attityder och ansvar på en arbetsplats.

Trivs du inte på jobbet byt. Antingen är du med på tåget och en del av de spelregler som gäller. Du följer ledningens beslut. Det är ok att inte gilla alla beslut, men klaga inte. Tillför inte dina åsikter eller synpunkter något framför dem varsamt. Du blir lätt dålig arbetsmiljö med ett klagande.

Var en del av förändringen
Blanda inte ihop det med att vilja utveckla och förbättra. Vill du få till en förändring var en del av den själv. Kom med specifika förslag om vad och hur det kan göras.

”Jag tycker de nya arbetsschemat är jättedåligt”, eller

”Det finns vissa mindre bra saker med det nya arbetsschemat. Jag undrar om vi kan ändra det till såhär istället. På så sätt täcker vi upp för varandra och missar inte detta.”

Är du den arbetsmiljö du vill ha?
Att vara delaktig till utveckling och förbättring är kanon. En ledares som skapar ett klimat där idéer och förslag blir en naturlig del av vardagen, som uppmuntrar och får medarbetare att blomma ut kan gå hur långt som helst med sina team. Då kommer även vinst och goda resultat av sig självt.

Är du själv den arbetsmiljö du vill ha på din arbetsplats? Om inte, förändra dig. Uppskatta olikheter. Förstå olikheter. Alla behövs. Alla är duktiga på något. Var hjälpsam, förstående, snäll och positiv. Du har alltid en eget val att välja mellan finn fem fel eller finn fem rätt i allt och alla.

Tre enkla sätt att vara god arbetsmiljö

  1. Döm ingen
  2. Säkerställ att du förstår
  3. Ta ansvar för ett gott självledarskap

Snällhet uppskattas mest
I ganska aktuella händelser som årets vinnare av Robinsson och även en stor omfattande undersökning av Google i hur man skapar framgångsrika team visade det sig att den egenskap som uppskattades mest var snällhet. Att vara snäll. Hur visar sig snällhet? Hur visar du din snällhet?

I ett klipp från Robinsson säger Mikael Björklund på fråga om det var något han önskade att han gjort annorlunda att han borde tagit ställning och satt stopp för en hets mot en annan deltagare.

Agera på dåligt beteende
Hållbarhet skapas av en god arbetsmiljö, men den bygger inte på uttalade värdegrunder. Dem måste vara förankrade och faktiskt efterlevas. Det kanske allra viktigaste, åtgärdas om dem inte följs.

Så fort en medarbetare inte efterlever värdegrunderna ska det bli en påföljd. Det är misskötsel. Se inte mellan fingrarna på det beteendet. Signalvärdet av ditt ledarskap att inte agera på det är förödande.

Lyft blicken från dig själv. Klä dig i din yrkesroll och ta ansvar för ditt självledarskap vad det gäller att vara god arbetsmiljö. Det onda kommer fortsätta så länge det goda tillåter det.

Jag är din arbetsmiljö, Du är min.

Johanna Gittne

Johanna är värdegrundstyrd utvecklare som är lyhörd för det individuella behovet samtidigt som hon tar deltagaren över sina hinder för ökad personlig kapacitet. Stor erfarenhet som både operativ och strategisk ledare, nationellt som internationellt inom olika branscher. Författare till böcker inom ledarskapsutveckling.

Bli den första att kommentera "Jag är Din arbetsmiljö, Du är min!"

Lämna en kommentar

Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Välj ett giltigt formulär