Fastighetsbolaget Mimer har dragit igång ett återbruksförråd – där de samlar sådant som går att använda en gång till. Detta skriver de om på sociala medier och hävdar samtidigt att det inte är svårt att göra återbruk lönsamt.
Fastighetsbolaget Mimer Bostad har startat ett samarbete med Palats som har utvecklat en app där man kan kartlägga befintliga inventarier eller byggmaterial och få en digital överblick över produkter, vilket ska göra det enklare att hantera dem cirkulärt. Appen hanteras på padda eller i mobilen och gör att alla i organisationen kan gå in hitta saker man letar efter och behöver.
Nu vet alla vad som finns
Materialet som hamnar i förrådet kommer från den egna förvaltningen, rot-renoveringar eller skador, det kan vara allt från innerdörrar till diskbänkar.
– För oss som fastighetsägare har förråd med bra-att-ha-grejjer alltid funnits… men problemet har varit att alla som skulle kunna återanvända grejjerna, inte vetat om att de finns, skriver Maria Eberhardsson, Kommunikations- & hållbarhetschef, Bostads AB Mimer.
Tänka nytt
Mimers paroll är numera: ”Handla alltid i Palats först!”. Maria Eberhardsson påpekar att det gäller att tänka i nya banor.
– Istället för att åka till bygghandeln direkt och köpa nytt ska man tänka att ”vi kanske redan har det jag behöver”. Och istället för att låta saker kasseras ska man tänka ”det här går att använda någon annanstans och behöver inte kastas i onödan”.
Sedan Mimer öppnade sitt samarbete med Palats har engagemanget stigit i organisationen.
– Jag är övertygad om att vi kommer att summera årets återbruk med fantastiska siffror både i kronor och co2e. På bara några veckor har vi återanvänt material för ett värde av 300 000 kr och 3 500 kg Co2e.
Genom att återbruka inventarier har Mimer:
- Sparat pengar
- Sparat på miljön
- I många fall kunnat ge snabbare service till sina hyresgäster
- Sparat tid internt
Källa: Bostads AB Mimer