Vill du nå våra 25 000 andra förvaltare?
Vill du ha förvaltarforum direkt i mailen?

Rebecca vill förbättra Bostadsbolagets område med mänskliga möten


Ödmjukhet och lyhördhet. Det är Rebecca Lindqvists viktigaste ledord i möten med hyresgäster. I mänskliga möten ser hon möjligheter att förbättra Bostadsbolagets område Hammarkullen i Göteborg, som klassas som särskilt utsatt av Polisen.

– Visst finns det många utmaningar, droger och kriminalitet. Men de flesta som bor här vill ha lugn och ro och arbete. Det är dem vi måste satsa på, säger Rebecca Lindqvist, utvecklingsledare hos allmännyttiga Bostadsbolaget i Hammarkullen.

Övergripande sysslar hon med social hållbarhet. För att förbättra området Hammarkullen lägger man fokus på dialog med de boende i Bostadsbolagets 2 232 lägenheter. Det leder även till ökade värden på fastigheterna och blir på så vis en viktig del i förvaltningen, menar Rebecca Lindqvist.

– Förr handlade fastighetsförvaltning mer om något tekniskt. Men nu behöver vi fokusera mer på de som bor i husen, få dem mer inkluderade och ansvarstagande.

Ny mötesplats på gång
Pandemin har förstås utgjort hinder för mänskliga möten. Men Rebecca Lindqvist hoppas på lättade restriktioner och en ny mötesplats.

– Grävandet pågår för fullt på torget i Hammarkullen. Där ska vi skapa en mötesplats i en modul som tidigare stått inne i Göteborg.

Rebecca Lindqvist berättar att Bostadsbolaget äger projektet men att det blir samverkan i mötesplatsen både med stadsdelsförvaltningen och Polisen.

– Vi tänker oss att det blir en plats för information och dialog med showroom och café.

Vad ser du som den största utmaningen i jobbet?

– Vi behöver ständigt förbättra dialogen med hyresgästerna. En stor utmaning är att en del boende är misstänksamma mot både oss som hyresvärd, Polisen och andra myndigheter, kanske på grund av negativa erfarenheter i sina hemländer. Vi måste jobba hårt med att skapa tillit.

– Sedan är det förstås tråkigt när man stöter på patrull, känner begränsningen att det inte går att göra mer för någon. Det kan till exempel handla om människor som lider av posttraumatisk stress efter krigsupplevelser. Men i stort sett innebär mitt jobb mer uppsida än nedsida.

Förutom boendedialog med fokus på att skapa tillit och inkludera de boende i sin egen boendevardag, ingår också jobblyft i Rebecca Lindqvists arbetsbeskrivning.

Förvärvsfrekvensen i Hammarkullen är cirka 60 procent. Totalt bor 8 000 människor i området. I Bostadsbolagets bestånd finns många stora och trångbodda barnfamiljer.

Är det hyresvärds uppdrag att hjälpa hyresgäst att få jobb?

– Vi arbetade framgångsrikt ihop med arbetsförmedlingen med nyanlända i samband med den stora flyktingvågen 2015. Det finns beslut av vår koncernledning att vi ska fortsätta hjälpa till med jobbsatsningar. Min del handlar mycket om kartläggning av en persons utbildning och yrkesbakgrund och med utgångspunkt från det att hjälpa till att hitta praktik, arbete eller utbildning.

Rebecca Lindqvist poängterar att Bostadsbolaget är ett allmännyttigt bolag och att man i och med detta också har ett socialt ansvar.

– Dessutom är det ju i vårt intresse att hyresgästerna kan betala hyran, komma in i samhällsgemenskapen och i övrigt ta ansvar för sin bostad.

Vad är det mest spännande med jobbet?

– Jag har alltid haft ett intresse för samhällsutveckling och socialt engagemang och var tidigare politiskt aktiv i Socialdemokraterna. Så de mänskliga mötena, att få ta del av olika livsöden och försöka göra skillnad är det absolut mest tillfredställande. Nu längtar jag bara till att pandemirestriktionerna lättas så att mina mänskliga möten kan bli fler.

Började som säsongsarbetare
Rebecca Lindqvist började på Bostadsbolaget som säsongsarbetare i utemiljön. Sedan hade hon en roll i jobbprojektet ”Välkommen till framtiden” som var en samverkan mellan bland annat Bostadsbolaget, arbetsmarknad, vuxenutbildning och arbetsförmedlingen i syfte att hjälpa nyanlända till jobb, praktik eller utbildning.
Därefter har hon haft titlarna miljövärd respektive instegskoordinator vid Bostadsbolaget. Sedan hösten i fjol jobbar hon som utvecklingsledare i Hammarkullen.

Hammarkullen ska lyftas
År 2025 ska Hammarkullen inte längre vara klassat som särskilt utsatt område, enligt ett mål som Göteborgs kommunstyrelse har satt upp.

– Ja det är ett skarpt mål. Men vi får kämpa på.

Text: Ulf Storm
redaktionen@forvaltarforum.se

Rebecca Lindqvist
Utvecklingsledare vid allmännyttiga Bostadsbolaget, Hammarkullen, Göteborg.
Ålder: 36
Uppväxt: Södertälje. Flyttade till västkusten efter gymnasiet.
Erfarenhet: Fastighetsbranschen. Arbetat som florist i blomsteraffär. Suttit i kommunstyrelsen och kommunfullmäktige för S i Marks kommun.
Familj: Särbo, två bonusdöttrar, två tvillingpojkar 7 år.
Utbildning: Internutbildning inom Bostadsbolaget, florist, trädgårdsmästarutbildning, läser nu religionsvetenskap vid Göteborgs universitet och har ansökt till en kurs i sociologi till våren 2022.
Bor: Fritsla, utanför Borås i radhus, bostadsrätt.
Fritid: Mina barn, träning. Och så har jag en veteranbil som jag skruvar på – en Pontiac Catalina 1966.
Favoritbyggnad: Julita gård.
Rebecca Lindqvists tips för att höja ett utsatt område:
• Våga tänka utanför boxen, ta vara på goda exempel.
• Var uthållig, resultat visar sig över tid.
• Var lyhörd och ödmjuk i mänskliga möten

Bli den första att kommentera "Rebecca vill förbättra Bostadsbolagets område med mänskliga möten"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega