”I framtiden är alla giggare”

Gigekonomin växer och guldklockans tid är förbi. Allt fler ser möjligheter med att jobba som konsult även i en traditionell bransch som fastigheter och samhällsbyggande. Att få styra vilka uppdrag man vill hoppa på, testa olika bolag och kunna fokusera enbart på att leverera resultat ses som attraktivt av allt fler.

Vad menar man då med gigekonomin? Definitionen är sprungen ur musikbranschen från liknelsen att man tar olika gig, gör sitt framträdande och går vidare till nästa spelning. Istället för att ha en fast anställning på samma företag under lång tid är man helt enkel konsult som tar uppdrag när och där behov av kompetens finns. Antingen som egen konsult eller anställd hos en konsultförmedlare.

Gigekonomin kan ses som en del av delningsekonomin där en ökad effektivitet och mindre resursutnyttjande erhålls genom att dela på tillgångar – i det här fallet en immateriell tillgång som arbetskraft.

Gigekonomin ökar helt enkelt flexibiliteten på arbetsmarknaden och tillgången till kompetens. När någon ordinarie anställd blir sjuk eller föräldraledig, vid omorganisation och under pågående rekryteringsprocesser kan företaget snabbt få tillgång till rätt kompetens istället för att de ordinarie medarbetarna går på knäna eller arbetsuppgifter får prioriteras bort eller skjutas på framtiden.

Det är svårt att få fram relevanta siffror på hur omfattande gigekonomin är men den globala omsättningen uppskattades år 2015 till 26 miljarder dollar och beräknas tiodubblas till år 2025 enligt siffror från forskare på Handelshögskolan i Stockholm.

Vad krävs då för att bli en kompetent och framgångsrik konsult i fastighetsbranschen? Enligt vår erfarenhet finns det några viktiga ingredienser:

  • Tydlig inriktning mot ett område tex fastighetsförvaltning, transaktioner, uthyrning, teknisk förvaltning, projektledning etc.
  • Relevant utbildning
  • Minst 3-5 års erfarenhet
  • Personliga egenskaper som självgående, trevlig och flexibel

Vilka är för- och nackdelar med att bli giggare? Fördelarna är tydliga – frihet och flexibilitet, möjlighet att specialisera sig och välja de uppdrag du är intresserad av och högre intjäning när du jobbar.

Nackdelarna – du behöver hitta uppdragen (antingen på egen hand eller genom en konsultförmedling), sköta all administration, ordna med försäkringar vid tex sjukdom, arbetslöshet och pension etcetera men framför allt leva med den större risken/möjligheten och osäkerheten om när och vad nästa uppdrag blir.

Gigekonomin växer och påverkar förstås även arbetsgivare som vill attrahera rätt personer för anställning. Synen på arbete har också förändrats med den unga generationen som kommer ut på arbetsmarknaden som ser även anställningar som gig och förväntar sig tydliga mål och feed-back men i övrigt en frihet i hur man når dit. De har önskemål om att jobba både ensamma och tillsammans men med flexibilitet och frihet i tid och rum.

Att gå till kontoret och befinna sig där mellan 9 och 5 utan annan anledning än att ”så har vi alltid gjort” tillhör 1900-talet. Både giggare och anställda har högre krav på ledarskap år 2020 och Corona har medfört att alla ser att det är möjligt att jobba mer effektivt genom att växla mellan hemarbete och att jobba på kontoret och därmed hushålla både med människors tid och naturresurserna. Gigekonomin är här för att stanna och påverkar oss alla – både giggare och anställda.

Cecilia Gardner Larsson

Cecilia är konsultchef på Real Competence och har drygt 20 års erfarenhet av fastighetsbranschen. Hon är utbildad civilingenjör och brinner för ledarskap, jämställdhet och hållbara organisationer.  

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega