”Det här måste vi i branschen bli bättre på”

Vi måste bli duktigare på att möta våra kunders behov och efterfrågan på nya tjänster. Det förutsätter att vi blir bättre på att använda de verktyg och data vi har. En stor utmaning är också att attrahera, motivera och behålla nya yngre medarbetare.

Det var några av slutsatserna när fem frontfigurer i branschen vid Förvaltarforums seminarium Framtidens Förvaltare diskuterade hur fastighetsförvaltningen måste fungera om tre–fem år.

– Förvaltningsbranschen är otroligt cool, vi är i människors hem där alla företag vill vara. Det skapar otroligt mycket möjligheter. Men vi ligger långt efter andra branscher när det gäller att använda data. Till och med läkarkåren ligger före oss i dag med sina appar och digitala doktorer. Blir ju superirriterad om jag skull behöva gå till banken i stället för att använda mobilt bank-id. Det finns en enorm potential för oss möta våra kunders behov bättre, sa Johanna Frelin, nytillträdd vd för Riksbyggen.

Håller inte på sikt
Hon fick medhåll av Per Forsling, förvaltningschef på Stockholmshem.

– Våra hyresgäster är ju konsumenter även på andra marknader där beteenden förändras snabbt. När du handlar på nätet i dag får du hela tiden uppdateringar om var din vara befinner sig och när du väntas få den. Jag tror inte många hyresgäster på samma vis vet när fastighetsskötaren eller teknikern dyker upp för att avhjälpa ett fel. Det håller inte på sikt att fortsätta göra som vi alltid har gjort.

Vi kan ha örnkoll
Även Rikard Silverfur, chef för Utveckling & Hållbarhet, betonade vikten av att använda oss av de verktyg och data som digitaliseringen ger oss, av flera skäl.

– Den gamla portvakten hade ofta örnkoll på sin fastighet och kunde fånga bollen i princip innan en skada uppstått. Jag anser att vi i dag har förutsättningar att ha samma koll med hjälp av de data som vi kan samla in. Men vi måste använda den möjligheten för att jobba förebyggande i stället för felavhjälpande, sa han.

Verksamhetsutvecklare som älskar IT
För ägare av kommersiella lokaler blir det ännu viktigare att kunna erbjuda nya tjänster, betonade Magnus Svantegård, senior advisor proptech på Stronghold:

– Hyresgästerna kommer ha högre förväntan på sina kontor. För mig är digitalisering inte en fråga, varför skulle vi inte digitalisera? Därför är det viktigt att ägare och ledning redan i dag börjar investera i ny teknik även om medarbetarna inte är lika intresserade. Men anställ för guds skull ingen data scientist. Anställ en verksamhetsutvecklare som älskar IT och vill driva digitaliseringen framåt.

Slå vakt om det som fungerar bra
Men det betonades också vikten av att i allt det nya inte tappa bort allt det gamla som fungerar bra.

– Vi måste också slå vakt om att det grundläggande fungerar bra och inte bara tänka självkörande fordon, sa Per Forsling och fick stöd av Johanna Frelin som påpekade att alla hyresgäster inte är lika och att det därför behövs flera olika sätt att möta kundernas behov.

Hur attrahera de yngre?

En kärnfråga är också hur branschen ska lyckas locka till sig och behålla nya medarbetare ur den yngre generationen, som har stora krav på att deras jobb ska vara viktigt, roligt och utvecklande.

– Av någon anledning har inte alla förstått att detta är världens bästa jobb. Jag vill därför uppmana alla här inne att vara ambassadörer för hur rolig och spännande vår bransch är. Det är ett stort problem att många i dag inte ens vet att våra jobb finns, sa Marlene Åkerberg, vd för Atlasmuren.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega