Från 1/1 2025 blir det krav på att alla kommersiella byggnader med fler än 20 parkeringsplatser måste ha laddpunkter installerade. ”Det blir en utmaning för många kommersiella fastighetsägare där ute”, säger Johan Wejdmark på Fastighetsägarna Service.
Vid årsskiftet börjar nya EU-direktiv gälla som innebär att kommersiella fastigheter så som köpcentrum och idrottshallar måste erbjuda minst en laddpunkt per 20 parkeringsplatser. Som kommersiell aktör är det du som också ansvarar för finansieringen och ser till så att en laddpunkt finns på plats vid årsskiftet.
– Det här blir en utmaning för många kommersiella fastighetsägare där ute. En hel del har redan infrastrukturen på plats för att möta de nya direkten. För de som inte tagit höjd för de nya kraven så kommer däremot hösten bli en intensiv period, säger Johan Wejdmark, chef inom strategisk affärsutveckling vid Fastighetsägarna Service.
Hårdare krav 2027
Idag finns redan krav på att nybyggda kommersiella fastigheter med minst 10 parkeringsplatser ska erbjuda minst en laddpunkt. Med det nya direktivet så utökas kravet till att även gälla befintliga kommersiella fastigheter, även om gränsen där är dragen vid 20 parkeringsplatser.
Det finns också förslag på att kraven ska skärpas ytterligare från och med 2027, då kravet blir en laddstolpe per tionde parkeringsplats.
– Det har ju varit en väldigt hög efterfrågan på laddstolpar de senaste åren, både inom brf-segmentet och från kommersiella fastigheter. Installationen behöver inte vara krånglig eller dyr, så länge en helhetsleverantör hanterar projektet, säger Daniel Bergström, energispecialist på Fastighetsägarna Service.
Bidrag för laddstolpar
Vanligtvis är det inte möjligt att få bidrag för installation av laddinfrastruktur eftersom den anses vara obligatorisk enligt Plan- och bygglagen. Men som kommersiell aktör så kan det i vissa fall finnas möjlighet att få bidrag till installation av laddinfrastruktur och laddstolpar via Naturvårdsverket.
Läs mer: Laddplatser för elbilar