”Vi ska ha södra Sveriges bästa förvaltning 2030”


Med 6 tydliga mål styr Marie Thelander Dellhag MKB mot 2030. Man vill bland annat ha södra Sveriges bästa förvaltning och bygga laget med hjälp av ”4-dagarsveckor”. Själv har hon alltid jobbet i bakhuvudet men hittar total avkoppling i sin hobby.

Marie Thelander Dellhags karriär spänner över olika roller inom branschen. Hon har gått från entreprenadsidan på Peab till beställarsidan inom Allmännyttan. Efter att ha jobbat som fastighetsutvecklingschef och senare VD på Halmstads Fastigheter blev hon rekryterad till Malmös kommunala bostadsbolag MKB. Först som nyproduktionschef men snart blev hon erbjuden VD-posten, 2019.

– Jag har en gång fått en tung komplimang. Att jag har en otrolig förmåga att se både detaljer och helhet samtidigt. Det kanske är för att jag har en gedigen kunskap i sakfrågan och med tiden har tränat mig i att även se de stora penseldragen och hur saker och ting är hänger ihop, säger hon frankt utan att det låter skrytsamt.

Utveckling och ”framåt”
I sin position som VD på MKB säger Marie Thelander Dellhag att hennes största drivkraft är utveckling, innovation och ”framåt”.

– Vi måste driva utveckling av våra bostadsområden. De vi redan har och tillväxt av nya bostäder. Vi måste också driva utveckling av vårt arbetssätt, vårt erbjudande till kund och vår service. Vi kan inte stagnera utan måste framåt, ompröva och försöka ligga i framkant för att upplevas attraktiva, säger hon med engagemang och emfas.

Södra Sveriges bästa förvaltning 2030
MKB har antagit sex strategiska mål, var de vill befinna sig 2030. Två är kopplade till bolagets roll som samhällsaktör i Malmö. Det ena är att det inte ska finnas några särskilt utsatta områden eller riskområden i MKB:s bestånd. Alla områden ska spegla ett genomsnitt av Malmö. Den andra är att MKB ska ha ett klimatneutralt byggande och boende och där ingår även cirkularitet.

Två andra mål är kopplade till MKB som fastighetsaktör. Där är det kaxiga målet att ha södra Sveriges bästa förvaltning 2030. Det andra är att man ska ha ”rimlig nyproduktion till rimlig hyra”.

Bygga laget
De två sista målen dockar an till hur de vill bygga laget som ska förflytta bolaget och hur de kan skapa en attraktiv arbetsplats. Man pratar om 4-dagarsvecka och bästa möjliga hälsotal bland medarbetare. Och slutligen ska man vara en arbetsgivare som ger möjlighet till karriärutveckling och präglas av mångfald. Bland annat är man det första HBTQ-certifierade fastighetsbolaget i Sverige.

Det är ambitiösa mål och många bollar att hålla igång. Marie Thelander Dellhag säger sig brinna lika mycket för dem alla och att hon drivs av att varje år se bolaget ta steg på vägen, som för dem närmare målen. Det är ett utvecklingsarbete hon uppskattar.

– Vi har en förvaltningsstrategi som vi kallar för ”nära förvaltning”. Det handlar om att vi ska vara lyhörda för våra kunders behov och vara synliga i våra områden. Det ska vara helt, rent och tryggt oavsett var området ligger och oavsett om det är gammalt eller nybyggt.

Skruva sina processer
Marie Thelander Dellhag talar engagerat om kundnyttan. En del i detta är att se till att vara närvarande, men också att låta kunderna uppleva engagemanget och bli del i utvecklingen. Man går för tillfället igenom hela kundresan och ser var man kan förbättra upplevelsen, från att kunden söker lägenhet till slutet på resan då nycklarna lämnas tillbaka. Man utnyttjar till exempel digitala signeringar men hon erkänner att MKB kan bli ännu vassare på vissa delar. Just nu tittar man närmare på hur serviceprocessen kopplat till felanmälan kan förbättras.

– Det handlar om att skruva våra processer. Egentligen är vi ganska duktiga på att ta hand om våra lägenheter och avhjälpa fel. Men vi kan bli betydligt bättre på att berätta för kunden var någonstans i processen deras ärende befinner sig.

Digitala kundkontakter
För att nå målet att ha den bästa förvaltningen i södra Sverige tror hon att MKB måste arbeta än mer med information, bemötande och återkoppling på sina ärenden och då är digitala lösningar viktiga. En av dem är bolagets Boapp där kunder kan ställa frågor och få svar. Flera kan undra över samma sak. Om en ställer en fråga och husvärden svarar får alla andra samma svar.

Ett annat exempel på digital lösning är Husvärd Online, en tjänst där kunden kan träffa en husvärd digitalt, ungefär som en nätläkartjänst.

– Det finns en hel del kvar att göra. Jag tror att fastighetsbranschen i allmänhet har slirat lite granna där. Men förvaltningens utmaningar kommer att resultera i ökad kundnöjdhet, säger hon bestämt.

Kunden kommer först
Hennes egen roll i att förverkliga målen ligger i att ta de övergripande besluten men framför allt att hela tiden påtala vikten av att kunden kommer först. De som servar kunden utåt, ska ha uppbackning inifrån. Deras arbete ut mot kund ska underlättas så att de kan vara synliga och kunna leverera.

Hon berättar att hon schemalägger att vara ute i MKB:s 28 områden regelbundet och träffar fastighetscheferna på plats. Hon vill vara en närvarande, trevlig och coachande chef – och tydlig.

– Jag tycker själv att det är jobbigt när man behöver lista ut vad människor egentligen menar. Jag försöka vara tydlig genom att förklara på ett bra sätt hur jag tänker och gärna med ett exempel.

4-dagarsvecka
Hon påpekar att insatserna kräver ett stort lagarbete där alla förmågor behövs och där alla bidrar på sitt sätt. Genom att alla kan dra nytta av effektiviseringsvinster blir alla medarbetare motiverade och är med och bidrar i hur vi kan jobba effektivare och smartare i framtiden. Och för att locka till sig medarbetare vet hon att bolaget måste vara en attraktiv arbetsplats. Där kommer målet med 4-dagarsvecka in. Det handlar inte om att ”paxa” att få vara ledig på fredagar.

– 4-dagarsvecka är mer ett begrepp om att vi jobbar smartare och på ett annorlunda sätt. Vi ska ha bibehållen produktivitet men vi ska effektivisera och eliminera det som inte är direkt värdeskapande.

Tanken är att man ska använda sig av digitalisering och AI och fokusera på var de mänskliga insatserna är destinerade till att göra mest nytta. Marie Thelander Dellhag lutar sig mot forskning som visar att om du jobbar mindre så mår du bättre och mår du bättre så blir du effektivare – och blir du effektivare så blir du mer produktiv och kan jobba mindre.

Attraktiv arbetsgivare lockar kompetens
I linje med detta har MKB även något de kallar ”40 minus 2”, vilket innebär att 2 timmar i veckan så kan medarbetare, oavsett arbetsuppgifter, lägga två timmar på antingen friskvård eller personlig utveckling. Detta följs sedan upp i medarbetarundersökningar för att säkerställa att man inte upplever en ökad stress. Det är ett strategiskt mål för att bli en attraktiv arbetsgivare och attrahera den bästa kompetensen, konstaterar hon.

Sitter i styrelsen på Svensk Travsport
Själv är hon väldigt nöjd med sin egen arbetstid och vet hur hon hittar balansen mellan arbete och fritid.

– Jag har ofta jobbet i bakhuvudet, även när jag inte jobbar, men när jag håller på med mina hästar hemma på gården är det hästen och individen som är i fokus. Det blir en total avkoppling och energiladdning för mig.

Hästintresset har hon sedan barnsben och nu delar hon det med sina vuxna döttrar. Hobbyn har även lett till att hon är styrelseledamot i Svensk Travsport, sedan ett och ett halvt år.

– Jag blev först tillfrågad av valberedningen i Hallands Travsällskap som ville ha med mig i sin styrelse. Det var mitt hästintresse men även att jag har kompetens inom fastigheter som gjorde att jag fick förfrågan.

Sveriges 33 travbanor står inför en gemensam utmaning då sporten alltmer ”konsumeras” i andra media, vilket medfört att publiksiffrorna sjunkit med åren. Man står med stora anläggningar, ofta byggda på 60-talet, som ska driftas och förvaltas.

– De behöver utvecklas och förändras för att vara fortsatt attraktiva. En del kombinerar trav- och ridanläggningar, andra har investerat i delar för att åter locka publiken. Travsportens anläggningar behöver göra en turn around, helt enkelt.

Kickar på jobbet
Hobbyn ger en välbehövlig energiladdning för Marie Thelander Dellhag, men även på jobbet får hon sina kickar. Till exempel när MKB får priser. Att i år få AktivBos bägge Hederskristallen och Årets nyproduktion indikerar att MKB är ”på rätt väg”. Även annat ger henne energi och glädje.

– Det är väldigt roligt när du märker att ditt team börjar frigöra skaparkraft, går utanför sin trygghetsbubbla och börjar kreera saker tillsammans som kommer bolaget till nytta. När vi förflyttar saker framåt, tillsammans.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se


Marie Thelander Dellhag

Ålder: Född 1971
Uppväxt:
I Göteborg
Yrkeserfarenhet:
Arbetsledare, kalkylator och platschef på Peab, därefter bygg- och projektledare på konsultbolag. Fastighetsutvecklingschef på Halmstad Fastighets AB i 5 år sedan VD på samma bolag i drygt 2 år. Nyproduktionschef på MKB Fastighets AB och VD sedan 2019.
Familj:
Make och två vuxna döttrar.
Bor:
På gård i Halmstad och i en övernattningslägenhet i Malmö under veckorna.
Fritidsintressen:
”Hästar, vi har 6 hästar på gården varav 3 är familjens.”
Kuriosa om mig:
”Jag kombinerade både gymnasiet och högskolan med att läsa utomlands. Jag var ett gymnasieår i Frankrike och bytte ut fjärde året på Väg och vatten mot motsvarande i Belgien. Det ledde till att jag fick min första anställning, på Peab efter KTH. De hade fått i uppdrag att bygga Frankrikes ambassad och ett villkor från beställaren var att det fanns en franskspråkig person på plats. Det var byggkris 1995 och jag var en av få som fick nyanställning på Peab det året, tack vare mina kunskaper i franska.”

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega