Sponsrad artikel från SafeLine

Så avslöjades det mystiska felet med hissen – sparade upp till 20% i servicekostnader

Hiss lämnades i permanent demoläge av tekniker – upptäcktes tack vare ny teknisk lösning från svenska företaget SafeLine och tros ha räddat flera år av hissens livslängd. Nu ska lösningen hjälpa till att avslöja fler okända fel på hissar. ”Det finns enorma resurser att spara på det här sättet. Inte bara genom att upptäcka akuta fel, utan även genom att reglera trafikflödet i en byggnad och maximera den investering som hissen är i fastigheten.

Att något inte stod rätt till med hissen i gallerian i centrala London var något som var känt sedan länge. De som arbetade i byggnaden kunde vittna om att ständigt se hissen åka med tomma körningar, ofta på udda tider – trots att det var nybyggd.

För att försöka diagnostisera problemet bestämde sig fastighetsägarens servicefirma för att testa hissäkerhetsföretaget SafeLines nya satsning, SafeLine LYRA, och se om den kunde berätta mer om den aktuella hissen. LYRA är en liten elektronisk låda som känner av hissens resor i schaktet, vars samlade färddata sedan kan användas för att skapa jämförelser och varna för oregelbundna rörelsemönster.

– Servicefirmans första reaktion var att LYRA måste vara trasig, berättar Stuart Garcia, CEO för SafeLine Group UK, som minns det förvirrade telefonsamtalet han fick från kunden.– Bara några dagar efter att LYRA installerats kunde de se svart på vitt att den här hissen stack ut på flera sätt. Data visade att den kördes betydligt oftare per timme, i princip konstant, och genom hela nätterna jämfört med de andra likadana hissarna i gallerian som då stod helt stilla – något som så klart inte borde vara möjligt.

Detta visade sig vid en närmare undersökning bero på mänsklig faktor. Hissen hade nämligen lämnats i demoläge ända sedan installation för tre år sedan. Ett demoläge som den sedan aldrig tagits ur.

– När en hiss är i demoläge stresstestas hissen under en kort period efter installation för att kontrollera att allting fungerar som det ska. Problemet är bara att den här hissen aldrig togs ur det läget, vilket inneburit ständiga körningar dygnet runt i tre år. Hade LYRA redan funnits installerad på hissen när misstaget begicks så hade man upptäckt det här direkt.

Ett misstag som kommer att ha inneburit en halvering av hissens livslängd och stora extrakostnader på grund av det onormala slitaget.

Att felet inte upptäcktes av tekniker trots flera servicebesök tror Stuart beror på att felet helt enkelt var för enkelt, men samtidigt för stort för att upptäckas utan hjälp från en jämförande produkt så som LYRA.

– Ingen kunde ju tro att misstaget skulle vara så enkelt, det är ju sådant som bara inte får hända! Hade felet inte åtgärdats i tid hade kostnaderna kunnat stiga ännu mer, men nu kunde de i varje fall minimera förlusterna och hissen kan användas flera år till. Jag skulle uppskatta att de åtminstone sparat 20% i servicekostnader totalt genom att stärka sin servicefirma med SafeLine LYRA.

Uppseendeväckande – men inte unikt

Fallet är uppseendeväckande men tyvärr på inget sätt unikt, då det finns flera liknande fall där hissar haft problem som tidigare varit helt okända eller inte kunnat diagnostiseras, men som upptäckts i samband med installation av LYRA.

Att upptäcka sådana här fel och se mönster i trafikflöden var nämligen i princip omöjligt innan smarta lösningar fanns på plats, och även med dagens smarta hissar är det svårt att bilda sig en uppfattning, då hissar ofta är av olika fabrikat och du inte får någon helhetsbild av beståndet.

– Genom att koppla upp flera hissar i en fastighet har vi kunnat få fler exempel och få fastighetsägaren att förstå flödet i fastigheten och jämföra olika hissar med varandra. Inte bara i en fastighet, utan genom jämförelser tvärs över hela beståndet, säger Johan Öhrn som är kundansvarig på SafeLine.

Med LYRA erbjuder SafeLine ett helhetsperspektiv på hissbeståndet som gör att man kan upptäcka relevanta rörelsemönster i byggnader och se var det finns förbättringspotential för maximalt utnyttjande av alla hissar.

– Det finns enorma resurser att spara på det här sättet. Inte bara genom att upptäcka akuta fel, utan även genom att reglera trafikflödet i en byggnad och maximera den investering som hissen är i fastigheten. Det kan till exempel handla om något så enkelt som att möblera om i entrén för att få till ett rörelsemönster som uppmuntrar folk till att använda en underutnyttjad hiss i en hissgrupp. 

Är du intresserad av att veta mer om SafeLine LYRA och få ett helhetsperspektiv på ditt hissbestånd
Kontakta SafeLine och fråga efter LYRA idag.
 

 

 

Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega