Einar Mattsson hade som mål att ha bytt ut hela fordonsflottan till elbilar till 2030. Nu justeras målet och man bedömer att det går att nå redan 2028. Ett problem är möjligheten att ladda snabbt, det avhjälps genom laddstolpar vid egna fastigheter.
Robert Comstedt är gruppchef på Einar Mattssons Fastighetsdrift 4 och är en av alla medarbetare som nu kör en tyst och energisnål bil.
– Einar Mattssons Fastighetsförvaltnings driftorganisation hade tidigare målet att ha 100% elbilar 2030. Det målet har nu justerats. Bedömningen är att målet kan nås redan 2028, om leveranserna kommer enligt plan. Tempot har därmed skruvats upp ytterligare och på bara några få år kommer vi då att ha gått från ett fåtal elbilar till att ha ställt om hela fordonsflottan.
Framöver kommer fler kunder än idag att ställa krav på fossilfria fordon hos sina underleverantörer och då ligger Einar Mattsson bra till, skriver företaget i ett pressmeddelande.
–– Den som hade sagt till mig för tre år sedan att jag idag skulle älska att köra elbil hade jag inte trott på. Men tack vare samhället och media, nyfikenhet och att jag provkörde så är jag oerhört imponerad över kraften, tystnaden och det antal färdmil dagens elbilar har, säger Robert Comstedt.
Laddningsmöjligheterna påverkar körbeteendet
I samma pressmeddelande skriver man att Einar Mattsson planerar sina turer bättre idag och tidigare spontana turer har minskat. Man har kommit fram till att beroende på hur man planerar sina körningar så kan man spara el. Även om vi kör fossilfritt så ska vi fortfarande arbeta med att bli mer effektiva, säger man.
Dessutom konstaterar företaget att bristen på laddare också påverkar körbeteendet, då det finns få ställen att kunna ladda snabbt på. Man skriver att ”trots Stockholms stads ambitiösa mål att 80% av alla parkeringar i Stockholms stad ska vara laddplatser år 2025, så hjälper det knappast driften, då snabbladdning behövs mellan kundbesöken.”
Fastighetschef Martin Fors har därför sett till att sätta upp stolpar där företaget behöver det, vid fastigheterna som koncernen äger.
Nästa steg
Einar Mattssons påstår att man har en tydlig plan för sitt hållbarhetsarbete även gällande fastighetsdriften. Därför är utemiljö-avdelningen parallellt i full fart med att byta ut alla sina bensindrivna eller sladd-anslutna maskiner till batteridrivna elmaskiner. Alltifrån gräsklippare, till trimmers, lövblåsare och häcksaxar.
Källa: Einar Mattsson