Växjöbostäder utmanade sina hyresgäster: spara 10% vatten!

I samband med Växjö kommuns årliga hållbarhetsvecka Earth Week drog Växjöbostäder igång en utmaning till sina hyresgäster – minska hushållets vattenförbrukning med 10% under ett halvår! Nu utmanar de andra hyresvärdar att haka på.

Med sin utmaning ville Växjöbostäder öka sina hyresgästers medvetenhet om vattenförbrukning. Man såg även att det skulle kunna få effekter på övriga delar i hushållens resursanvändning, såsom uppvärmning, elanvändning och avfall. Vad blev resultatet och vad har Växjöbostäder lärt sig av projektet?

Vi hörde av oss till energiansvarig Martin Skoglund och kommunikationsansvarig Linda Willhammar på Växjöbostäder för att få veta mer.

Varför ville ni göra denna utmaning?
Vi var nyfikna på hur en informationskampanj skulle kunna påverka våra hyresgästers vattenanvändning. Genom att upplysa och ge tips på smarta sätt att använda vatten ville vi visa hur enkelt det är att bidra till en hållbar vattenanvändning.

Hade ni problem med vattenförbrukning innan?
Det handlar om att få våra hyresgäster medvetna, och att se om den onödig vattenförbrukning kan minimeras, vi vill inte få våra hyresgäster att göra avkall på funktionalitet och komfort. Får vi våra hyresgäster att reagera, som till exempel att snabbt göra en serviceanmälan när de ser att deras WC-stol står och rinner, så är det mycket värt.

Vi såg att några av våra fastigheter hade högre förbrukning per person än andra, men inget som var problematiskt. Detta är helt naturligt med tanke på variationer i hur många som bor i varje lägenhet samt hur hushållens beteendemönster är.

Hur gick ni till väga?
Utmaningen gick ut till alla våra hyresgäster, med en registrerad e-postadress. Målet var att under april till september minska vattenförbrukningen med 10 procent jämfört med den genomsnittliga vattenanvändningen under 2020.

Under utmaningens gång kom vi med konkreta tips, via e-post, på hur man enkelt kan spara vatten. Till exempel duscha istället för att bada, fylla tvättmaskinen, diska med propp och inte under rinnande vatten, stänga av vattnet medan man borstar tänderna, genomföra en serviceanmälan av droppande kranar och rinnande WC-stolar etcetera.

Enkla konkreta tips som gör stor skillnad för vatten- och energiförbrukningen.

Vad gjorde ni mer?
Hyresgästerna fick också möjlighet att svara på frågor om sin vattenkonsumtion genom att göra vårt spara-vatten-test via ett digitalt formulär.

De hushåll som har IMD (individuell mätning och debitering) kan enkelt hålla koll på sin vattenförbrukning i vår hyresgästplattform Boportalen, så det har vi informerat och uppmuntrat till.

Via Boportalen kan hyresgästen snabbt få återkoppling på sina besparingar och ”boosta” känslan av att göra något gott!

Två kvarter med IMD (individuell mätning och debitering) följdes upp lite extra och vi återkopplade resultatet månadsvis till dessa hyresgäster. Detta gjordes både via e-post och ett printat vykortsutskick.

Vad blev resultatet?
Totalt har alla våra hyresgäster tillsammans sparat 5 % vatten – vi nådde inte riktigt vårt uppsatta mål. Men extra glädjande var att se att de hyresgäster som har IMD (individuell mätning och debitering) faktiskt sparat hela 11 %!

I samband med att vi avslutade utmaningen frågade vi våra hyresgäster ”Har du blivit mer medveten om ditt hushålls vattenförbrukning?”, vilket 195 av 268 glädjande svarade “Ja” på.

Vilka tips har ni till andra Fastighetsägare som vill göra något liknande?

  • Ge konkreta tips på det beteende vi vill förändra, och fortsätt med samma tips rakt igenom.
  • Involvera hyresgästen med enkla frågor.
  • Var tydlig med syftet varför det är viktigt med en hållbar vattenanvändning – globalt men framför allt i Sverige – ge exempel.
  • Använd olika medier för att skapa engagemang, till exempel video.
  • Gå med i vår utmaning #mångadropparsmå. Tillsammans kan vi spara mycket!

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Växjöbostäders utmaning till Sveriges hyresvärdar

Växjöbostäder uppmuntrar nu andra hyresvärdar att göra samma kampanj. Genom sociala medier och branschorganisationer lyfter de utmaningen #mångadropparsmå.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega