Så klarar entreprenören krisen

Fastighetsentreprenören L&T hade som mest var femte medarbetare sjukskriven och antalet arbetsordrar minskade med upp till 20 procent. De senaste veckorna har det stabiliserats.
– Men vi är beredda på att det kan bli värre igen, säger Christer Forsberg, KMA-chef på L&T.

Arbetsgivarorganisationen Fastigo rapporterade härom veckan att fastighetsentreprenörer och konsulter hittills har tagit mest stryk av corona-pandemin. På L&T har man ändå klarat sig bra hittills.

– Jag tror att det beror på att vi har valt att ha en differentierad kundportfölj med bra fördelning av kommersiella och offentliga kunder, vilket gör oss mindre sårbara än om vi bara haft kommersiella kontorshyresgäster, säger Christer Forsberg.

Tusen anställda från norr till söder
Finskägda L&T med cirka tusen anställda finns på 40 orter i hela landet från Malmö i söder till Kiruna i norr. Företaget levererar tekniska fastighetstjänster och mjuka fm-tjänster som lokalvård och bemanning. Kunder är bland annat Sveriges riksdag, sjukhus, skolor, logistikcentra och kontor.

Bra rutiner…
Företaget var också tidigt ute med bra rutiner för att minska smittrisken och få verksamheten att fortsatt fungera.

– Ganska omedelbart när Folkhälsomyndigheten konstaterade att det var en allmän smitta i samhället skickade vi hem dem som kunde jobba på distans. Det blev väldigt tomt på kontoren så i dag säger vi att de som vill och har möjlighet att åka med bil till kontoren kan fortfarande göra det, det är inga problem att hålla social distans där.

… och bra planering
Redan ett par veckor tidigare hade man tagit fram lokala beredskapsplaner och gjort en planering för eventuella produktionsbortfall.

– Vi kartlade kompetenser vem som skulle ersätta vem vid sjukdom och tog fram åtgärder för att undvika smittspridning, som till exempel att inte arbeta på aktivitetsbaserade platser med gemensamma tangentbord, berättar Christer Forsberg.

Sedan dess har man också tagit fram en central corona-kommitté som diskuterar aktuella frågor som kommuniceras via intranätet och på informationsskärmar på alla kontor. Dessutom har alla sju regionchefer daglig kontakt för att koordinera insatser.

Ökad sjukfrånvaro
– Trots det såg vi en väldigt stor ökad sjukfrånvaro från mitten av mars, som högst 20 procent, med flest i Stockholm men i princip i alla regioner. Vid vanlig säsongsinfluensa har vi 6–7 procents sjukfrånvaro och normalt lågsäsong 3–4 procent. I dag är vi nere på 5 procents sjukfrånvaro igen.

Men även kunderna försvann under denna tid. Den tekniska fastighetsdriften i driftcentraler, i fläktrum och på tak och vindar har man kunnat sköta relativt obehindrat.  Däremot var det ingen som ville släppa in dem för att avhjälpa fel inom äldrevården och omsorgen.

20 procent färre uppdrag
Sammantaget har det dagliga arbetsorderflödet minskat med 10–20 procent, beroende på region och uppdrag, vilket innebär att cirka 100 medarbetare är korttidspermitterade någon dag i veckan.

– Det som är bra med korttidspermitteringar är att vi kan få tillbaka personalen med en dags varsel om det skulle behövas. Vi har ju fortfarande kundkrav att återställa fel inom rimliga och avtalade tider, vi kan inte bygga på oss en ryggsäck bara för att vi har möjlighet att få ett statligt stöd.

Flera positiva aspekter
Christer Forsberg anser att L&T kommer att gå ekonomiskt påverkade ur coronakrisen men stärkta ur andra aspekter.

– Förutom att vi nu är beredda på att en sådan här sak kan inträffa har vi nått en digital mognad vad gäller video-möten. Jag visste knappt tidigare vad Teams är men det ger extremt effektiva möten. Tror många är glada att kunna resa mindre framöver och dessutom får det en positiv påverkan på våra miljöutsläpp.

– Dessutom är det positivt att arbetsmiljöfrågor adresseras mer och av fler. Eftersom så många jobbar hemifrån har vi veckovisa avstämningar av hur det fungerar ergonomiskt. Vi uppmanar också våra anställda att ta regelbundna avbrott och göra vardagliga saker, som att diska eller gå ut på promenader, säger Christer Forsberg som också vill dela med sig av en gullig anekdot.

Nordisk solidaritet
– Många av våra medarbetare använder dagligen alkogel i sitt arbete för att hålla sig rena. När det var som störst brist på alkogel i Sverige fick vi en EU-pall med över 500 liter alkogel från våra finska kolleger. Ett väldigt fint exempel på solidarisk broderhjälp!

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Bli den första att kommentera "Så klarar entreprenören krisen"

Lämna en kommentar