Popstjärna ska öka sopsorteringen

Förpacknings- och tidningsinsamlingens kampanj ”Låt gammalt bli nytt” har fått en ny ambassadör.

Den svenska sångaren Magnus Carlson, som är medlem i grupperna Weeping Willows och Tandem Sky, blir ny ambassadör för kampanjen ”Låt gammalt bli nytt”.

Den återvunna sången The Burden från 2007 är nyinspelad tillsammans med Nordiska Kammarorkestern i Sundsvall. En musikvideo i svartvitt – med en kostymklädd Magnus Carlson i ett jämtländskt myrlandskap – finns att beskåda på kampanjsajten latgammaltblinytt.se.

Självklart engagemang
– Det var självklart att engagera mig för att fler ska förstå betydelsen av att källsortera, säger Magnus Carlson, som berättar att hans miljöengagemang ökade när han fick barn.

Kampanjens målsättning är att sprida kunskap och inspiration för att öka återvinningen.

– Fortfarande hamnar för mycket återvinningsbart i soppåsen. För att nå målen från och med 2020 krävs det att svenskarna varje vecka räddar ytterligare två plastförpackningar och två pappersförpackningar och varje månad återvinner en konservburk till, säger Annica Dahlberg, kommunikationschef på Förpacknings- och tidningsinsamlingen, FTI.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega