Nu kan Svenska Bostäders hyresgäster hantera delar av sitt boende direkt i telefonen.
– Våra hyresgäster önskade en app – och vi har lyssnat. Nu hoppas vi kunna förenkla deras vardag, på vårt sätt, säger Stefan Sandberg, vd för Svenska Bostäder.
När Svenska Bostäders hyresgäster fick frågan om vad de önskade i en app var en majoritet överens: boka tvättstuga! Men de ville även kunna anmäla fel enkelt, snabbt komma i kontakt med sin hyresvärd och få tips på saker som rör boendet. Nu finns den appen meddelar Svenska Bostäder i ett pressmeddelande.
– Att hitta sätt som gör boendelivet enklare och mer hållbart för våra hyresgäster är viktigt för oss. Och att vi nu tagit fram en app är ett av flera projekt kring digitala lösningar som pågår på Svenska Bostäder, säger Stefan Sandberg.
Förhoppningen är att appen ska underlätta vardagen för dem som bor i bolagets drygt 28 500 lägenheter. Förutom tvättstugebokning – som allra flest önskade – kommer hyresgästerna även att kunna anmäla fel som uppstår i lägenheten, genom att enkelt ladda upp bilder och skicka in. Även kontakten till kundcenter går snabbare genom appen. Flera har också önskat tips som rör boendet.
– I appen länkar vi till frågor som hyresgäster ofta undrar över och som de ofta kan ta hand om själv i sina lägenheter. Det är smidigt för hyresgästerna och kommer förhoppningsvis också att kunna underlätta för vårt kundcenter, säger Stefan Sandberg.
Svenska Bostäders app finns att laddas ner i Appstore och i Google Play.
Källa: Svenska Bostäder