Råd till förvaltare av köpcenter: skapa upplevelser!

Förändrat köpbeteende påverkade handelsplatser redan innan pandemin. Som fastighetsägare till dessa platser gäller det att vara snabb, agil och flexibel för att hänga med. Skapa minisamhällen och upplevelser råder experten.

Köpcentrum och handelsplatser runt om i Sverige har fått sig en törn under coronapandemin.

Ändrat köpbeteende med ökad e-handel och mötesrestriktioner har gjort att köpcentrumbranschen har påverkats negativt med en total minskning på omsättningen med 5,9 % under 2020, enligt HUI Research, Handelns Utredningsinstitut.

Fungerande handelsplatser uppdaterade redan innan pandemin
Men förändringen av shoppingbeteende började redan tidigare hävdar Kajsa Hernell, som är vd för organisationen

Kajsa Hernell, vd NCSC

NCSC. Det är en medlemsorganisation för aktörer inom nordiska köpcentra och kommersiella platser. Medlemmar är hyresgäster, fastighetsägare och andra leverantörer som gör att kommersiella platser utvecklas.

– Utvecklingen hade påbörjats tidigare. Pandemin gjorde bara att det blev en snabbspoling framåt. De som har klarat sig bäst och har en fungerande handelsplats har varit tillräckligt snabba på att uppdatera sitt innehåll redan innan pandemin slog till, säger Kajsa Hernell.

Samarbete och dialog med hyresgästerna
Vad är det då man som fastighetsvärd kan göra, eller borde ha gjort, för att hänga med i utvecklingen av sin kommersiella plats?

Det bästa rådet är att ha ett samarbete och en dialog med sina hyresgäster. Handeln i sig kan inte axla all trafik till platsen på egen hand. Man måste skapa ett flöde tillsammans hävdar Kajsa Hernell.

För att skapa detta flöde måste till exempel köpcentrum innehålla något mer än bara handel, enligt henne. Handel och food&beverage (mat och dryck) är kittet och grunden för en handelsplats men sedan måste det till upplevelser och service.

– Det kan vara ett lekland för barnen, bibliotek, vård & omsorg, hotell eller som i Finland där man i Mall of Tripla har en sandstrand och ett surfcenter. Man måste lyssna till vad besökaren vill ha. Vara snabb, agil och flexibel.

15-minuters-stad
En utveckling som gäller för de mer centralt belägna handelsplatserna är den så kallade 15-minuters-staden. Ett område ska vara skräddarsytt efter demografin på platsen. Människor ska inte behöva ta sig mer än 15 minuter för att tillgodose sina behov.

– Vi kommer att jobba mer hemifrån, även efter pandemin. Vi har förändrat vårt sätt att leva och då är det lokala utbudet viktigt. Köpcentrat kommer ha mer av en roll att vara en community – ett minisamhälle. Man kan även bygga hotell, bostäder, kontor och förskolor i anslutning. Det blir som en hub för närområdet och det är viktigt att det är i närheten av en T-banestation eller andra kommunikationsmedel, säger Kajsa Hernell.

Konkurrerar med flygresor
De handelsområden som ligger utanför stadskärnan har en annan uppgift att fylla, enligt henne. De ska vara en upplevelse och en destination, dit man åker för att hela familjen ska umgås – kanske på en surfbräda.

– En av våra medlemmar konstaterade nyss att handelsplatsens största konkurrent är en SAS-flygbiljett, konstaterar Kajsa Hernell.

Text: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

NCSC

Nordic Council of Shopping Centers är en nordisk förening som driver frågor och utveckling för parter inom handelsområden och köpcentrum. Läs med om NCSC här.

Dela artikeln: LinkedIn

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega