Nya handelsmönster påverkar våra stadskärnor

Malin Sundström, docent Malmö universitet. Foto: Niclas Sundström.

Den digitala handeln av varor har ökat, bland annat under pandemin. Vilka följder får det för våra stadskärnor och hur påverkas fastighetsägare? Det var frågor som Malin Sundström, forskare på Institutionen för urbana studier på Malmö universitet, berörde på CFFF:s frukostmöte den 11 februari.

Stadskärnor har varit arenor för handel i alla tider. Malin Sundström gav oss inledningsvis en snabb resumé över handelns utveckling från 1850-talet fram till i dag: Från torghandel via butiker med manuella betjäning till självbetjäning, varuhus och köpcentrum för att slutligen landa i dagens ökade digitalisering och e-handel.

– Dessa nya mönster förändrar vår ekonomi och ändrar gamla modeller. Och framför allt ändras logistiken. Från att varor transporterats på pall till butiker transporteras en stor del av varorna nu i mindre paket, på en individuell nivå, sa Malin Sundström och fortsatte:

– Dessutom utmanar omställningen fastighetsägare. Med ökad konkurrens, på en digitaliserad global marknad, förändras och försvåras läget för både butiksägare och fastighetsägare.

Konsumentlogistik i städer
En annan yrkesgrupp som utmanas är stadsplanerarna, som står inför en rad nya frågeställningar. Hur ska konsumentlogistiken lösas i våra städer? Ska vi fortsätta köa utanför närbutiker och andra paketutlämningsplatser eller finns det andra mer innovativa lösningar?

– Hur det blir framåt är det ingen som vet, men att det kommer att ske förändringar ser jag som helt klart och här gäller det att hänga med. Under pandemin har till exempel gruppen 65-plus blivit en stor och viktig kundgrupp inom e-handel, sa Malin Sundström.

Tillsammans med några andra forskare inledde Malin nyligen en ny studie om hur ökad e-handel påverkar boende, arbete och stadskärnor. Eftersom studien inte är avslutad finns ännu inga klara slutsatser, men Malin vågade sig ändå på några gissningar:

Ökad hybridshopping
– Jag skulle säga att ökad e-handel kan innebära att fler vill hybridshoppa, det vill säga att handla både i butik och på nätet. Jag tror också att fler format för handel kommer att uppstå och att vi kommer att se fler hemleveranser. Dessutom tror jag att vi kommer att få se nya och innovativa leveransplatser eller mindre noder. Och för att ro detta i land måste vi arbeta tillsammans, sa Malin Sundström.

En parameter som lär bli viktig när de nya noderna skapas är att de ska vara enkla att nå, oavsett färdmedel.

– Det kan bli stora flöden vid sådana här platser och då måste hanteringen vara snabb och effektiv. Kanske kan man tänka sig lösningar där kunderna kan sitta kvar i bilen och ta emot sina varor? Och kanske kommer vi att ha upphämtningspunkter i våra bostadsområden, siade Malin Sundström.

Nya krav på fastighetsägare
Hon menade också att en ökad mängd hemleveranser ställer nya krav på bland annat fastighetsägare. Och i det lade hon frågor om allt från hur husen byggs till hur vi skapar möjlighet för transporter som ska lämna leveranser, till att skapa goda möjligheter till återvinning.

Avslutningsvis nämnde Malin några exempel på nytänkande, till exempel ett samarbete mellan Willys och Circle K. När Willys kunder beställt sina varor på nätet kan de sedan hämta upp sina matkassar på Circle K. Hon nämnde också Beyond Us i Malmö, som under samma tak rymmer butik, café och bar, paketutlämning, workspace med mötesrum och ytor att hyra för events. Beyond Us är hyresgäster hos Vasakronan, som fick en chans att förklara sitt koncept via Erik Sjöstedt.

– Jag tror att vi behöver fundera över nya affärsmodeller. Vad är egentligen en butik och vad är den värd? Hur ska vi sätta våra hyresnivåer och bedöma värdet på våra fastigheter? Handlare i dag tjänar sina pengar på flera arenor, både online och offline, och vi måste bli bättre på att se var pengarna finns, sa han.

Efter Malin Sundströms presentation var frågorna många och diskussionen engagerad. Framtidens lösningar skapas nu och vi får säkert anledning att återkomma i ärendet.

Text: Lotta Solding
redaktionen@forvaltarforum.se

Artikeln är tidigare publicerad på Centrum för Fastighetsföretagande, cfff.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega