Hemleveranserna ökar i e-handeln

I år ökar e-handeln och fler vill ha hemleveranser. Det visar PostNords e-barometern. I julruschen varnar SBC för brandrisk när paket lämnas i trapphus.

Pandemin har förändrat hur konsumenterna vill ha sina varor levererade när de handlar på nätet. Det framgår av e-barometern för andra och tredje kvartalet 2020. Undersökningarna görs av PostNord i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI Research.

En av de största skillnaderna mellan 2019 och 2020 är att andelen konsumenter som föredrar ett utlämningsställe har minskat från 38 till 32 procent. Samtidigt har de som föredrar leverans till dörren ökat från 10 till 15 procent.

I åldersgruppen 65–79 år uppgav 73 procent att de valt att betala extra för hemleverans. Det är också i denna åldersgruppen som e-handeln ökar mest.

I åldersgruppen 30–49 år var det 60 procent som uppgav detta. För övriga tillfrågade åldersgrupper var det cirka hälften som uppgav att de valt att betala extra för hemleverans.

Dagligvaror i topp
Pandemin har inneburit ett stort lyft för e-handeln. 34 procent av svenskarna uppgav i augusti att de handlar mer på internet sedan corona-pandemin började. Och e-handeln växte med 39 procent under tredje kvartalet i år jämfört med samma period förra året.

Även om e-handelsföretagen har påverkats olika mycket av pandemin har de flesta upplevt en försäljningsökning mellan 10 och 30 procent. De e-handlade varor som ökade mest tredje kvartalet var:

  • Dagligvaror (101 procent)
  • Möbler och heminredning (73 procent)
  • Apoteksartiklar (53 procent).

I e-barometern för andra kvartalet uppger 18 procent av e-handelsföretagen att de har utökat sina leveransalternativ, vilket också påverkar kundernas möjlighet att få hemleveranser.

Varning för brandrisk
Årets julklappshandel på nätet ser ut att gå mot ett rekordår och väntas öka med 26 procent jämfört med 2019.

Inför en hektisk julhandel varnar Sveriges BostadsrättsCentrum (SBC) för att ökad efterfrågan på hemleveranser innebär att allt fler trapphus används som paketförvaring och att detta kan öka brandrisken.

Paket som förvaras i trappuppgången innebär en brandrisk, oavsett om de förvaras för en kort stund eller en längre tid, skriver SCB.

– Smarta lås är definitivt en lösning i detta, om boende kan öppna sin dörr på distans möjliggör det för paketleverans in till hallen istället för ute i trapphuset. Innan denna typ av digitallösning implementerats kan det vara smart att kontinuerligt byta portkod så att den inte sprids till allt för många, säger Henrik Larsson, ramavtals- och inköpsansvarig på SBC.

Ombud är vanligast
Hur vanligt är hemleveranser där paket blir liggande i trapphuset utanför lägenheter eftersom ingen är hemma när leveransen sker?

– Vi har haft en ökning av hemleveranser, men de flesta paket som skickas med PostNord kommer till ombud, säger Anna Kjellander, pressansvarig på PostNord.

Hon påpekar att möjligheten att paket hamnar i trapphusen beror på vilken distributör och tjänst som paketen skickas med.

– Det finns mindre distributörer som lämnar en påse på dörren eller utanför dörren. När det gäller PostNords tjänster har vi hemleveranslösningar och där kan det finnas tilläggstjänster som innebär att vi hänger en påse på dörrhandtaget, säger Anna Kjellander.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega