Så sopar du undan smutsiga städleverantörer

Foto: Arbetsmiljöverket

Städbranschen är en svårgranskad bransch när det kommer till arbetslivskriminalitet. Som fastighetsägare kan du motverka fusk och regelbrott i arbetslivet genom att ha koll på dina underleverantörer. Myndigheterna hjälper dig med en checklista.

Städbranschen är en riskbransch där människor utnyttjas och det finns samtidigt arbetsmiljörisker. De flesta företag vill göra rätt, men i alla branscher och samhällsområden finns det arbetsgivare som bryter mot lagar och regler. Oseriösa företag förekommer även i städbranschen.

  • Företagen utnyttjar människor som far illa. De arbetar utan rätt hjälpmedel eller utbildning och får oskäligt låga löner.
  • De erbjuder städtjänster till låga priser och konkurrerar ut de som är seriösa.
  • De tar emot bidrag i form av skattemedel som de inte har rätt till.

Se upp för varningssignalerna
Trots att varningssignalerna är många är städbranschen en svårgranskad bransch. Varningssignaler kan vara att företag saknar F-skattsedel, har skulder hos Kronofogden, ger anbud med orimligt lågt pris, att det finns flera företag med liknande namn, bristande redovisning till myndigheter, hög omsättning på personal, kontaktsvårigheter, täta styrelseförändringar, oklara fakturor/offerter, saknar licens/tillstånd för arbetet och så vidare.

– På pappret ser det ofta bra ut men det är en skygg och rörlig bransch med hög omsättning på personal. Vi vet att det är en riskbransch där människor utnyttjas och arbetsmiljörisker finns. Det svåra är att veta när och var städning sker, därför är det en svårkontrollerad bransch, säger Frida Stenkvist, nationell samordnare inom arbetet mot arbetslivskriminalitet på Arbetsmiljöverket.

Checklista för att komma åt fusket
Men det går att komma åt oseriösa företag som ägnar sig åt arbetslivskriminalitet. Här är en checklista på saker man kan göra vid köp och upphandling av städtjänst:

  • Kolla om företaget du vill anlita har F-skatt
  • Se till att alltid få kvitto/faktura på det du betalar för
  • Ställ frågor till företaget, kring kontaktuppgifter, företrädare, ekonomi och skulder. Förmedla att det är viktigt för ert bolag att följa regler och att alla deras arbetstagare ska ha bra villkor
  • En längre och mer utförlig checklista hittar du här. Ju fler frågor/varningssignaler du kryssat för desto större är risken och större anledning att göra en fördjupad granskning av det bolag du tänkt anlita

Tipsa Polisen
Arbetsmiljöverket vill även att du tipsar Polisen om du misstänker att något inte går rätt till. 

– Myndigheterna är beroende av att få in tips om oegentligheter så att centren mot arbetslivskriminalitet, AKC, har möjlighet att planera och genomföra mer träffsäkra kontroller för att förebygga arbetslivskriminalitet, säger Frida Stenkvist.

Av: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega