Vill du nå våra 25 000 andra förvaltare?
Vill du ha förvaltarforum direkt i mailen?

Digital assistent med många möjligheter

– Målbilden är att skapa en community med bolag som använder tjänsten, där man delar lösningar med varandra, säger Jonas Högset.

Sveriges Allmännytta har genomfört en ramupphandling av en plattform för digitala assistenter. Genom plattformen kan medlemsföretagen förenkla och effektivisera sin vardag och skapa mer tid för möten med hyresgästerna.

– Ramupphandlingen erbjuder den enklaste digitala assistenten som ska kunna svara på vanligt återkommande frågor men kan byggas ut och integreras med befintliga verksamhetssystem för att kunna utföra betydligt mer avancerade uppgifter, säger Jonas Högset, fastighets- och hållbarhetschef på Sveriges Allmännytta.

Hitta pilotföretag
Instegskostnaden är satt mycket lågt för att göra plattformen tillgänglig för så många som möjligt. För att kunna utforska plattformens digitala lösningar och matcha dem mot medlemsföretagens behov, behövs nu pilotföretag som tillsammans med leverantören och Sveriges Allmännytta ska kunna sätta en allmännyttig standard.

– Målbilden är att skapa en community med bolag som använder tjänsten, där man delar lösningar med varandra. På så sätt hoppas vi att snabbt kunna få till ett potentiellt stort värde av att nyttja ramavtalet, samtidigt som mer kundnytta uppnås, säger Jonas Högset.

Stor medlemsnytta
Leverantören som har vunnit upphandlingen heter Gavagai och är ett svenskt språkteknologibolag.

Förutom att den digitala assistenten skänker mervärde till medlemsföretagens verksamhet i form av ökad effektivisering och möjlighet till bättre prioriteringar, som fler möten med hyresgästerna, innebär den också stor medlemsnytta.

Till exempel kan den kommunicera på flera olika språk, vilket är extra viktigt för allmännyttans hyresgäster som kommer från en mängd olika länder. Att kunna kommunicera med människor som inte har svenska som modersmål blir mer och mer en fråga för allmännyttan och där finns det utmaningar.

– Vi tror och hoppas att vår plattform kan hjälpa allmännyttan att möta sina hyresgäster på en mängd olika språk. Det är i grunden en fråga om ökad tillgänglighet och även en viktig demokratifråga, säger Erik Engberg, partneransvarig på Gavagai.

Ramavtalet gäller från 1 juni 2021 och sträcker sig två år, med möjlig förlängning på två plus två år, totalt sex år framåt.

Källa: Sveriges Allmännytta

Här är några saker som kan automatiseras med hjälp av den digitala assistenten.

  • Få en ny faktura
  • Felanmäla
  • Ställa sig i bostadskö
  • Boka tid i tvättstuga
  • Få veta sin förbrukning av el
  • Få veta temperaturen i bostaden

Bli den första att kommentera "Digital assistent med många möjligheter"

Kommentera

Du måste vara inloggad för att kommentera. Klicka här för att logga in
Inköpsportal - tipsa oss
Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Bild, minst 540 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *
Maximal filstorlek: 209.72 MB
Inköpsportal - tipsa en kollega