Universal Music Group hyr ombyggda 3 800 kvm av Atrium Ljungberg

I början av 2026 står transformationen av Hus 49 Stora Marknadshallen i Slakthusområdet i Stockholm klar och blir då nytt hem för Universal Music Group. Avtalet med Atrium Ljungberg omfattar cirka 3 800 kvadratmeter.

Atrium Ljungberg har tecknat avtal med Universal Music Group, som samlar alla sina verksamheter i Stockholm under samma tak, innefattandes skivbolaget Universal Music, förlaget Universal Music Publishing och livebolaget United Stage. Bolaget flyttar in i den större av de två marknadshallarna som nu kommer att byggas om till en alldeles extraordinär kontorsetablering inför inflyttning som kommer ske i början av 2026.

Universal blir granne med andra kreativa bolag som exempelvis bokningsbolaget FKP Scorpio och co-working-medlemsklubben A house.

Joakim Johansson, VD Universal Music Sverige:
– Som Sveriges ledande musikbolag ligger vi hela tiden i framkant och driver utvecklingen framåt i vår bransch. Vi knyter till oss de mest intressanta artisterna och vi vill vara en attraktiv arbetsplats för att locka till oss de bästa medarbetarna. Vårt utbud av tjänster utvecklas hela tiden och att samla alla våra bolag och resurser under samma tak är ett steg i att leda utvecklingen framåt. Vi ser fram emot att bygga vårt nya hem i Slakthusområdet med dess egen identitet och karaktär.

Jonas Wikström, VD Universal Music Publishing Skandinavien:
– Att från grunden få skapa ett helt nytt kontor med våra bolags respektive verksamheter samlade under ett och samma tak är fantastiskt. Jag ser fram emot de nya möjligheter detta kommer innebära och dessutom hur vi i symbios med våra låtskrivare och artister kommer sätta ytterligare musikalisk prägel på Slakthusområdet, en del av Stockholm under spännande förvandling.

Anders Larsson, VD United Stage Sverige:
– Det känns verkligen som att Slakthusområdet kommer att bli det ledande kreativa området i Stockholm där en lång rad bolag i musikbranschen kommer att samlas i framtiden. Det kommer att skapas massvis av möjligheter när vi samlar all vår kompetens under samma tak och dessutom blir grannar med flera klubb- och konsertlokaler där flera av våra artister regelbundet spelar. Fållan blir i princip vår granne och Globen, Tele2 och Annexet ligger på bara några minuters promenadavstånd.

Martha Åhlund, VP People, Inclusion and Culture Universal Music Group:
– För oss på Universal är det här en otrolig möjlighet att skapa ett nytt hem för vår kreativa och unika arbetsmiljö. Vi har växt ur våra gamla lokaler och att få möjligheten att påverka utformningen av vår nya arbetsplats har varit en prioritet för oss. Kontoret ska få vara en plats där våra medarbetares individuella behov tillgodoses för att alla ska kunna få den bästa personliga utvecklingen i arbetet. Vi kommer att samarbeta tätt tillsammans med såväl arkitekt som arbetsmiljöombud och medarbetarna för att skapa ytor som alla känner en tillhörighet till, en plats där man som medarbetare känner sig inkluderad, stolt och delaktig – en kreativ plats med bra och sund arbetsmiljö. Det här blir ett nytt spännande steg i vår gemensamma resa mot att bygga framtidens talanger inom musikindustrin.

– Vi är otroligt glada och stolta att Universal blir en del av Slakthusområdet. Platsen skapas av de aktörer som finns här och vi vill bidra med att ge rum och mellanrum åt det. Verksamheterna och företagen som söker sig hit har gemensamt att de alla har en kreativ höjd, en passion och ett driv utöver det vanliga. Att samla dessa initiativ och engagemang på en och samma plats skapar magi, säger Petter Klingofström, Leasing Manager på Atrium Ljungberg.

Hyresavtalet med Universal Music Group är ett så kallat grönt hyresavtal – en överenskommelse mellan hyresvärd och hyresgäst om gemensamma åtgärder för att behålla eller förbättra lokalens miljömässiga prestanda. Hus 49 Stora Marknadshallen har en total uthyrbar area om cirka 4 300 kvadratmeter LOA. Den totala investeringen för ombyggnationen av fastigheten uppgår till närmare 300 mkr inklusive markförvärv.

Källa: Atrium Ljungberg

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega