”Det händer jättemycket inom retail”

Fastighetsägare och hyresgäster måste anpassa sig till de nya förhållandena. Det säger Alexander Wijkman som är retailansvarig för Novis samtliga förvaltningsuppdrag.

Genom att inrätta en tjänst som retailansvarig gör förvaltningsbolaget Novi en ny satsning för att kunderna ska få del av retailexpertis med rådgivning inom retail och retailuthyrning.

Alexander Wijkman började arbeta i denna nya roll som retailansvarig den 1 mars. Han har tidigare varit kommersiell förvaltare på Novi och dessförinnan arbetat som affärsutvecklare handel på Vasakronan.

Utöver sin kompetens inom retail och kommersiell förvaltning har Alexander ett stort intresse för marknadstrender inom retail. Och det var också det som ledde till att han hamnade där han gjorde i fastighetsbranschen.

Mode och trender
– Jag har alltid varit intresserad av mode och trender. Men egentligen var det en tillfällighet som gjorde att jag kom in på retail. Jag jobbade som fastighetsmäklare i några år och kände att det inte var rätt för mig. Då sökte jag mig mer mot det kommersiella och när jag började på Vasakronan fanns en öppning som var mer nischad mot retail, säger Alexander.

Hans intresse för mode och trender började någon gång under gymnasieåren när han blev mer klädintresserad och började prenumerera på modetidningar.

Alexander har koll
Alexander läste och lärde sig mycket om trender, accessoarer, teknikprylar med mera. Sen kom sociala medier där han kunde följa många influensers som skriver om de senaste trenderna.

– Jag tror absolut att mitt intresse har hjälpt mig i mitt yrke. Ska man vara nischad inom retail måste man ha koll på trender och förstå vilka varumärken som fungerar tillsammans.

Nya rollen
Hur ser Alexanders arbetsuppgifter ut som retailansvarig på Novi?

– I alla våra förvaltningsuppdrag finns retaildelar. Så där är jag behjälplig med nyuthyrning så klart. Jag är också delaktig i utvecklingsfrågor, till exempel om våra kunder ska göra större projekt inom retail. Men den viktigaste delen av mitt arbete är nykundsbearbetning eftersom vi tänker att vi ska växa.

Snabbare omställning
Hur ser Alexander på läget för retail och hur påverkar pandemin?

– Det händer jättemycket inom retail och det är därför som Novi gör den här satsningen. Vi tror verkligen att det finns ett behov av rådgivning. Även innan pandemin hände det mycket. Hela branschen är ju i en omställning, men nu har det verkligen ställts på sin spets.

”Väldigt uppskattat”
Alexander tror att det är extra viktigt i nuläget att kunna erbjuda retailkompetensen till Novis kunder.

– Då kan de känna sig trygga i att om de lägger ut förvaltningen hos Novi så har vi all kompetens ”inhouse” för att kunna erbjuda ett totalpaket. I och med att jag har den bakgrunden som jag har kan vi dra nytta av det. Och vi har märkt att det är väldigt uppskattat.

Nya varumärken
Under senare tid har Alexander sett att hyresgästerna roterar ganska rejält i och med att traditionella modekedjor bantar antalet butiker, samtidigt som det har varit en del men inte jättemånga konkurser bland övriga hyresgäster.

– Det som kommer in i stället är en lite annan typ av varumärken än vad vi har sett tidigare. De är mer inriktade mot service, till exempel frisörer och olika typer av skönhetsbehandlingar. Vi ser också att det kommer många ”show rooms” – bolag som har en stark närvaro på nätet men vill ha en lokal för att kunna visa upp sina produkter och kanske ha ett kontor. När det gäller restauranger var det ett litet uppehåll under pandemin, men nu ser vi igen att många restauranger vill ha lokaler, säger Alexander och tillägger;

– Så jag skulle nog säga att de senaste månaderna har det ändå varit ganska bra drag på marknaden. Det är superkul och visar att vi är rätt med den här nya satsningen.

Omställningsfas
Pandemin är den största utmaningen för retail och den kommer enligt Alexander att fortsätta påverka branschen även efter att smittan har klingat av.

– Pandemin har skapat en osäkerhet som kommer att bestå. Man har förstått att sådana här saker kan inträffa på ett sätt som man inte tänkte var möjligt tidigare. Så det är klart att det är en utmaning. Nu kommer det nog vara en period när både fastighetsägare och hyresgäster måste anpassa sig till de nya förhållandena och hitta en ny bas att stå på med de nya förutsättningarna som gäller. Så jag skulle säga att vi fortfarande befinner oss i en omställningsfas. Men det finns absolut hopp. Nu har de ju släppt lite på restriktionerna. Restauranger får servera fram till klockan 22.30, så det kommer absolut att lätta upp.

Bästa jobbet
Alexander menar att det bästa med hans jobb är att han får hålla koll på nya trender, nya varumärken som startar och nya butikskoncept.

– Jag ska ha en omvärldsbevakning och ha koll på vad som händer, så det är superkul att få ägna sig åt det. Att få jobba med butiksmix och vilka varumärken som ska sitta var är precis sånt som jag tycker är roligt.

Vad är bra förvaltning?
Vad tycker Alexander kännetecknar bra fastighetsförvaltning inom hans arbetsområde?

– För oss som jobbar med externförvaltning – vi äger ju inte fastigheterna själva – så är det viktigaste att vara lyhörda och anpassningsbara gentemot våra kunder. Det kan ju variera väldigt mycket beroende på vilken typ av fastighetsägare det är. Men lyhördhet är en viktig egenskap för alla förvaltare.

Nya digitala verktyg
Hur tror Alexander att fastighetsförvaltningen kommer förändras de närmaste fem åren?

– Det är långt ifrån mitt expertområde, men när det kommer till drift av fastigheter tittar vi mycket på att driften blir väldigt mycket mer uppkopplad. Idag kan man ju följa digitalt hur fastigheterna rullar. Så det tror jag att vi kommer få se mycket mer av på olika sätt.

Inom retail finns också nya digitala verktyg som Novi använder sig av.

– Vi kan till exempel utan att sätta upp räknare mäta antal fotgängare baserat på hur folk rör sig med sina mobiltelefoner. Det använder vi väldigt mycket och då har vi kunnat se hur flödesströmmarna har påverkats senaste året och vi kan se att de ökar nu. Så det är väldigt bra och intressanta verktyg för oss.

Bästa tipsen
Vilka tips och råd har Alexander till den som är ny som retailförvaltare?

– Det är viktigt att själv ha koll på juridiken om du jobbar med fastigheter där det är förhandlingsintensivt, vilket det ofta är i city där det är många byten av hyresgäster. Sen tycker jag att det är väldigt viktigt med prioriteringar. Det är många olika typer av ärenden och det kan periodvis vara väldigt intensivt. Så det gäller att prioritera rätt bland det som kommer in och kunna avgöra vad som är akut och inte akut, vad som är viktigt för fastigheten och vad som är viktigt för uppdragsgivaren om du jobbar på uppdrag med fastigheter som ni inte äger själva. Då har du en prioriteringsordning klar för dig i huvudet. Annars sitter man och lägger tid på fel saker.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Alexander Wijkman

Titel: Retailansvarig på Novi
Ålder: 33
Bor: Östermalm
Familj: Fru och två små grabbar, 4 respektive 1 år gamla
Karriär: Bakgrund som fastighetsmäklare och har nu varit verksam inom kommersiella fastigheter i drygt 6 år, först Vasakronan och nu Novi
Utbildning: Fastighetsmäklare från KTH
Favoritbutiker: För mig som är intresserad av klassiskt herrmode med en twist så är både Gabucci och Rose & Born fantastiska butiker att botanisera i

 

 

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega