Uppsalahem har länge fungerat som något av en plantskola för unga i branschen. Förvaltarforum har träffat HR-chefen Anna-Lena Lehto, som under många år krattat och vattnat för att se talanger växa. För henne är det ett självklart ansvar att jobba för branschen, inte bara se till de interna behoven.
– Vi har varit det största fastighetsbolaget i Uppsala under lång tid, så på något vis har vi ju ett givet stadsperspektiv och får samtidigt mycket synlighet för det vi gör. I Stockholm finns många stora, starka aktörer som delar på det utrymmet. Men att släppa på det introverta tänket och vara mer ”bransch” finns det ändå mycket att tjäna på, uppmuntrar Anna-Lena Lehto.
För precis som Bamse och Pippi säger menar hon att det gäller att vara snäll när man är stor och stark. Anna-Lena Lehto beskriver hur Uppsalahem arbetar hela vägen från att möta små barn i förskoleverksamheten till att till exempel engagera sig i Ung Företagsamhet, sommarjobb, praktikplatser och att vässa talanger via Sabos traineeprogram.
Prata yrkesval och ishallar
– När vi jobbar med att locka unga till branschen pratar vi yrkesval, utmaningar i olika yrken inom fastighetsbranschen och så vidare. Vi Är till stor del branschen i den kommunikationen, inte Uppsalahem, säger Anna-Lena Lehto och fortsätter:
– Vi behöver gå armkrok och hjälpas åt här, oavsett om vi jobbar med kyrkor, bostäder eller kommersiella fastigheter. Själv brukar jag prata om arenabyggnader och ishallar istället för bostäder för att väcka intresse, till exempel. Det handlar om att vara osjälviska, möta unga där de är och visa bredd.
Fler borde inspireras av vården tycker Anna-Lena Lehto, som med sin sjuksköterskebrist jobbar enat med att marknadsföra yrket sjuksköterska, snarare än att prata om KS eller Ackis.
Vardagen slukar
– Eftersom jag jobbat ett tag vågar jag säga att en stor del av problemen fastighetsbranschen brottas med bottnar i att vi fortfarande inte ser kompetensförsörjning som en långsiktigt strategisk fråga. Vi är inne i vår operativa vardag som slukar vår tid. Här måste vi lyfta oss, konstaterar hon.
Släppa kravet på erfarenhet från branschen
I annonseringssamanhang bekymras Anna-Lena Lehto över formuleringen ”gärna erfarenhet från att jobba i fastighetsbranschen”.
– Vi spelar också safe och använder den, men jag håller helt med Mona här, om att vi behöver bli modigare. Jag tror faktiskt att vi i branschen tummar på kompetensen, sänker kraven och tar in personer vi känner till för att vi tror att det blir enklare.
Traineer viktiga för varumärket
För att rusta de där unga, oslipade diamanterna som glimrade till började Uppsalahem 2003 med ett eget traineeprogram, men övergick sen i att bli en del av Sabos traineeverksamhet.
I snitt har deras traineer stannat i ungefär fem år inom bolaget, men Anna-Lena Lehto beskriver hur de sedan blivit strålande ambassadörer för Uppsalahem och hur hon fortfarande har kontakt med nästan alla. Bra grundrelationer lönar sig alltid i längden, resonerar hon.
– Jag tycker ändå alla bolag med lite stuns och storlek ska satsa på traineeplatser, traineerna må gå emellan oss, för fria fåglar flyger bäst, men vi är gärna med och ger plattformen och visar karriärvägar. Det vore kul om fler resonerade så.
– Är karriär det intressanta kan man ta sig fort framåt inom fastighetsbranschen, säger Anna-Lena Lehto. Och för den som främst är värdeorienterad går det att hitta så mycket mening i det vi gör som samhällsbyggare.
På frågan om Uppsalahem inte ändå är lite väl snälla, eller frikostiga med att dela med sig, skrattar Anna-Lena Lehto. Hon ser det inte så. Snarare är hon inne på att Uppsalahem till exempel borde skaka fram fler traineeplatser. Ta i lite mer. Men en är det bara att inse att konkurrensen med arbetsmarknaden i Stockholm är påtaglig, resonerar hon. Att bo i Uppsala och jobba i Norrort är ganska enkelt idag.
Tid är pengar
– Vår byggchef brukar säga att det är längre från Stockholm till Uppsala än tvärtom. Vi kan heller inte riktigt konkurrera med stockholmslönerna, men när barn kommer in i bilden vill ju föräldrarna kunna skjutsa till fotbollsträningen och så. Då är tiden mer värdefull, så där blir vi ett alternativ, säger Anna-Lena Lehto och fortsätter:
–Jag satt fast på pendeln härom vintern när det var kaos och följde all frustration bland twittare och så vidare i sociala medier. Då var vi snabba med att annonsera lokalt med rubriken ”Trött på att pendla?”. Så, visst är det en grupp vi är mycket medveten om.
Sexton år på Uppsalahem
Hon har under åren sett hur Uppsala och Stockholm växer ihop allt mer. Inom företaget betonar hon utbildning och jämställdhet som områden där det hänt en hel del.
För sexton år sen när Anna-Lena Lehto klev in på Uppsalahem hade totalt tio personer eftergymnasial utbildning och det fanns en kvinnlig chef. Kutymen, som på många bolag, var att växa långsamt i företaget och lära sig allteftersom. Idag, med den tekniska utvecklingen och så vidare behöver man vara hyggligt produktiv per omgående, konstaterar hon.
Text: Sophie Sölveborn
redaktionen@forvaltarforum.se
Anna-Lena Lehto, Uppsalahem
HR-chef sedan: 2001
Drömjobb som barn: Sångerska
Drivkraft: Relationer
Det här behöver fastighetsbranschen mer av: Bra ledare, ett utvecklat ledarskap.
Relaterade artiklar
Uppsalahem bäst på rekrytering
Uppsalahem och Stena bäst på unga
Modigast vinner medarbetarna