Förvaltning, drift och skötsel i egen regi, bra hus och skötsamma boende. Det är förklaringen till att Stockholms Kooperativa Bostadsförening, SKB, ständigt har några av landets mest nöjda hyresgäster.
I förra veckan vann SKB Aktiv Bo:s och Fastighetsnytts tävling Branschindex Bostäder för bästa förvaltningskvalitet för sjätte året i rad för större hyresvärdar. I år deltog man också som lokalhyresvärd för första gången och delade priset med Egirs Fastigheter i Mjölby.
Enligt SKB:s förvaltningschef Claes Göthman är framgångarna en följd av företagets policy att vara en evighetsförvaltare och ha nära samverkan med hyresgästerna. SKB har också en lång tradition av att mäta hur nöjda deras kunder är.
Stor mätning vartannat år
Sedan år 2006 mäter företaget vart annat år kundnöjdheten hos en tredjedel av sina knappt 8 000 hyresmedlemmar. I mätningen betygsätter de boende hur rent och snyggt det är, att man får hjälp när det behövs, att man som kund tas på allvar och att boendet är tryggt. Dessutom bedöms lägenheternas kvalitet – till exempel innemiljö, ljudisolering och utsikt.
– Det är otroligt nyttigt att få reda på vad våra boendemedlemmar tycker. Det ger oss möjlighet att kontinuerligt arbeta med de svagheter som de boende upplever. Men de flesta är väldigt nöjda framförallt med den dagliga skötseln och servicen. Våra fastighetsskötare får genomgående toppbetyg, säger Claes Göthman.
Tre huvudskäl till framgångarna
Förvaltningschefen listar framförallt tre faktorer som skäl till framgångarna:
- All daglig drift och skötsel sker med egen personal
- Bra kvalitet på fastigheterna som är byggda i egen regi
- Skötsamma boende som känner ansvar.
Lokal förankring
– Alla fastighetsskötare är lokalt förankrade med eget kontor och verkstad i de kvarter där de verkar. De finns i området som gamla tidens portvakter men är betydligt mer kunniga och skickliga. Våra 65 fastighetsskötare ansvarar för och utför enklare reparationer, trädgårdsskötsel och all inre och yttre städning. I flera fastigheter har vi 100 procents nöjdhet med trappstädningen. Det är imponerande, säger Claes Göthman.
Engagerade boende
De boende hos SKB är också mer engagerade i sitt boende än på många andra håll eftersom de även är medlemmar. Varje bostadskvarter har ett lokalt kvartersråd som i nära dialog med hyresvärd och hyresmedlemmar diskuterar förbättringsåtgärder.
Alla nyanställda på SKB måste också genomgå en introduktionsutbildning, både inom sitt fackområde och om SKB:s värderingar i stort.
Jobba långsiktigt
Men Claes Göthman menar att det går bra att få nöjda hyresgäster även i vanliga hyresrättsområden.
– Hemligheten ligger i att jobba långsiktigt – fastighetsförvaltning är ett evighetsföretagande. Det gäller att välja hållbara material och tänka praktiskt och vackert när man bygger nytt. Sedan är skötseln a och o, de dagliga små stegens tyranni, sköta och åter sköta.
Det viktigaste närmast kroppen
– Om du har en bil eller cykel som du vårdar kan den i princip hålla hur länge som helst. Men om du bara tankar och kör och inte fyller på olja blir det inget bra.
– Många fastighetsägare har lagt ut driften på entreprenad och det kan gå bra. Men för egen del anser jag att det som är viktigast för kunden, alltså skötseln, bör man ha närmast kroppen, det vill säga i egen regi, säger Claes Göthman.
Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se
Tre tips för nöjdare hyresgäster
- Låt egen personal ta hand om drift och skötsel, med ett gott ledarskap
- Introduktionsutbildning för alla nyanställda, både om bolagets värderingar och den anställdes ansvarsområden.
- Bygg rätt från början med rätt kvalitet.
Mer om SKB
Stockholms Kooperativa Bostadsförening, SKB, är en kooperativ hyresrättsförening. SKB har drygt 8 000 lägenheter varav merparten i Stockholms stad. Företaget har också drygt 48 000 kvadratmeter lokalyta.