Partnertext från Bostadsbolaget

Avfallssatsningen gav Bostadsbolaget höjda kundbetyg

Sandra Nilsson, miljösamordnare på Bostadsbolaget.

Avfall är en av branschens stora utmaningar. Det övergripande målet är såklart att minska avfallets miljöpåverkan men de stora utmaningarna ligger i förvaltningen. Något som Bostadsbolaget satsat – och vunnit på – att förändra!

Felsortering och nedskräpning bidrar till otrygghet, minskar de boendes vilja till att sortera och kostar stora resurser både vad gäller personal och pengar. För fem år sedan startade Bostadsbolaget projektet Avfallssatsningen med målet att förändra detta. Resultatet visar höjda kundbetyg och enhetlig avfallshantering.

Stillastående kundbetyg och trött förvaltning
Sandra Nilsson, miljösamordnare på Bostadsbolaget berättar om hur det började:

– 2019 blev själva startpunkten för Avfallssatsningen. Vi kände att vi stod stilla gällande avfallsproblematiken. Det fanns en trötthet i förvaltningen då vi la mycket tid och pengar på att hantera felsortering och nedskräpning. Vi såg också att hyresgästerna var missnöjda, både vad gällde kommunikation kring avfall och hur det såg ut i våra avfallsutrymmen. Vi behövde göra något långsiktigt och ordentligt.

Projektgrupp över avdelningsgränserna
Som ett svar på detta startade Bostadsbolaget Avfallssatsningen. Målet med projektet var höjda kundbetyg och effektivare avfallshantering och på sikt en beteendeförändring hos hyresgästerna som skulle leda till ökad utsortering.

En projektgrupp bestående av personer från marknad- och kommunikationsavdelningen, miljögruppen och personal ute i förvaltningen startades. Gemensamt identifierade de avfallsutmaningar som fanns och vilka problem som skulle prioriteras. Här skapades en ny gemensam grundnivå för allt som rör avfallsfrågan. Från skyltning och kommunikation till standard på alla avfallsutrymmen.

– Det blev tydligt att vi behövde städa hos oss själva innan vi kunde ställa krav och kommunicera mot hyresgästerna, säger Sandra.

Gemensam standard
En central del av Avfallssatsningen har därför blivit den gemensamma standard som upprättats för bolagets olika avfallssystem.

– Det rör sig om exempelvis skyltning, information, belysning och att det är rent och snyggt i och kring våra avfallsutrymmen. För att det ska vara enkelt att följa standarden tog vi också fram interna checklistor för respektive avfallssystem. Idag följer vi upp att standarden efterlevs i vår interna miljörevision, berättar Sandra.

Tydlighet i skyltning och kommunikation
Kommunikativt skapades ett enhetligt koncept och en grafisk identitet för allt som rör avfall. Utifrån detta tog man bland annat fram nya hänvisningsskyltar och informationsmallar med fokus på tydlighet, normerande språk och feedback. Men också nya sorteringsskyltar utifrån det nya nordiska skyltsystemet för avfall. För ytterligare tydlighet delades områdes- och adresspecifika avfallsguider ut till samtliga hyresgäster i Bostadsbolagets 25 000 lägenheter.

– I vissa områden kan du sortera allt i ett miljöhus medan andra har sorteringen utspridd på flera platser. Målet med både guider och skyltning är att hyresgästerna enkelt ska se var avfallshanteringen i deras område finns och förstå hur och var de ska sortera sitt avfall, säger Sandra.

Glasdörrar för både trivsel och trygghet
För att underlätta och uppmuntra förvaltningen att höja standarden och testa nya grepp var en del av projektbudgeten öronmärkt för olika fysiska åtgärder och pilotprojekt. Bland annat kunde man få pengar för att byta ut befintliga dörrar till glasade dörrar för bättre insyn, ökad trygghet och därmed högre benägenhet att sortera.

Många valde också att fräscha upp miljörummen genom målning av väggar och tak medan andra testade effekten av att tejpa upp vanliga dumpningsytor med varningstejp och informationslapp.

Resultatet – nöjdare kunder och bättre nyttjande av resurser
Resultatet har varit positivt. Bostadsbolagets kundbetyg kring avfall har stadigt ökat. Sedan nollmätningen 2018 har betygen höjts i alla avfallsfrågor.

  • Möjligheter till källsortering har ökat från 79,1% (2018) till 85% (2023)
  • Sophantering har ökat från 72,6% (2018) till 78% (2023)
  • Städning av soputrymmen har ökat från 64,1% (2018) till 71,4% (2023)*

*Procenttalen står för svaren ”Bra” och ”Mycket bra”.

– Vi är jättenöjda med resultatet. Vi har fått nöjdare hyresgäster, ett bättre nyttjande av våra resurser och fler som hittar till miljörummen. Dessutom har vi nu en upparbetad modell för hur vi ska jobba med frågan. Men vi är inte klara, problemen är fortfarande stora och vi behöver få med oss hyresgästerna i ännu större utsträckning, säger Sandra.

Nästa steg blir därför att prata mer avfall med både personal och hyresgäster.

– Under hösten så kommer vi lyfta avfallsfrågan genom kommunikationskonceptet ”Rent och snyggt på våran gård”. Det blir extra informationsinsatser mot hyresgästerna men också vidareutbildning internt, något vi hoppas ska leda till ytterligare beteendeförändringar, säger Sandra.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega