Partnertext från Bostadsbolaget

Vinnande #waterhack från Bostadsbolagets personal

Förra året sparade hyresgästerna 42 miljoner liter vatten i Bostadsbolagets uppmärksammade vattensparkampanj #waterhack. Nu är det dags för en ny kampanjomgång men först utlystes en intern tävling för Bostadsbolagets egen personal.

Vinnare blev miljösamordnare Sandra Nilsson som i sitt bidrag bland annat uppmanade till att återanvända arbetskläder i stället för att köpa nya.

– Vi är drygt 400 medarbetare på Bostadsbolaget och ett minskat inköp av arbetskläder får stor effekt med tanke på allt vatten som går åt vid klädtillverkning, säger Sandra.

Intern tävling för att sprida goda idéer
Inför starten på årets nya vattensparkampanj för hyresgästerna uppmanades alla anställda att lämna in sina bästa idéer på hur Bostadsbolaget kan spara vatten i den dagliga verksamheten, utöver de vattenbesparingsprojekt som redan pågår. Syftet var dels att internt sprida goda exempel på smarta lösningar, dels att lyfta idéer som kanske inte testats ännu.

Över 50 olika förslag kom in och handlade om allt från att ta vara på regnvatten till att få kollegorna att använda samma kaffekopp under hela dagen i stället för att diska den efter varje användning.

Vinnande bidraget ser till helheten
Vann gjorde alltså Sandra Nilssons förslag. Som miljösamordnare på Bostadsbolaget funderar hon mycket på hur vi inte bara ska spara på viktiga resurser utan också hur vi kan bli bättre på att ta tillvara på det som redan är tillverkat.

– Ska vi spara vatten på riktigt gäller det att tänka på hela livscykeln. För att tillverka en enda t-shirt av bomull går det åt 2 700 liter färskvatten. Det motsvarar en persons dricksvattenbehov i två och ett halvt år, säger Sandra som i sitt bidrag uppmanar kollegorna att tänka till innan det ska köpas in nya arbets- eller profilkläder.

– Våra sommarvikariers arbetskläder till exempel, de hinner knappast bli slitna under den korta period de används under sommaren. Varför inte skapa ett lager med överblivna kläder som alla kan ta av i första hand i stället för att köpa nytt?

Nya rutiner i hela verksamheten
Att återanvända arbetskläder görs redan på vissa av Bostadsbolagets områdeskontor, men nu är meningen att det ska införas som en ny rutin i hela verksamheten.

– Exempelvis behöver inte alla tjänstemän som besöker våra områden egna profiljackor utan det borde gå att låna av varandra i stället.

Sandras idé, och även flera av de andra bidragen som lämnades in, bearbetas just nu för att kunna implementeras och användas i Bostadsbolagets ordinarie verksamhet.

– Jag skriver just nu ett tillägg till vår inköpsrutin för miljö kring arbetskläder och där ska också tilläggas hur man ska gå till väga om exempelvis en dragkedja eller en söm går sönder. Det ska vara lätt att laga kläderna i stället för att köpa nya, säger hon.

Fakta om #waterhack

Bostadsbolaget genomförde våren 2023 vattensparkampanjen #waterhack. Det resulterade i 42 miljoner sparade liter vatten. För att upprätthålla hyresgästernas nya vanor och hålla vattensparfrågan aktuell genomförs kampanjen i år igen.

Ett #waterhack är ett smart och påhittigt sätt att minska sin vattenanvändning genom olika vattenspartips. Med #waterhack vill Bostadsbolaget inte bara informera om olika sätt att spara vatten utan också engagera och utmana hyresgästerna att göra det på ett smart, roligt och kreativt sätt. Kampanjen pågår just nu och i prispotten ligger ett dygn på Liseberg.

Kampanjen består av en informativ del och ett tävlingsmoment där hyresgästerna kan testa sina vattenkunskaper i ett quiz och engagera sig genom att dela sina bästa vattenspartips. Just enkla tips som många kan ta efter är själva stommen i kampanjen.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega