Skandia Fastigheter vill väcka nyfikenhet – satsar på innovationsutbildning

För att bygga ett gemensamt språk och öka förståelsen för nya arbetssätt och lösningar har Skandia Fastigheter satsat på innovationsutbildning. Nästan alla medarbetare har medverkat och syftet är att ge mer trygghet inför förändringar.

Emma Henriksson

När förändringstakten i omvärlden accelererar har Skandia Fastigheter valt att satsa brett: nästan alla medarbetare har genomgått bolagets innovationsutbildning. Syftet är inte bara att ge verktyg – utan att skapa en gemensam kultur och ett mindset där det är tryggt att lära, testa nytt och inte alltid kunna allt från början.

– Vi vill bygga en gemensam grund för våra medarbetare. Det handlar lika mycket om att skapa en nyfiken och lärande kultur som att utbilda i innovationsledning, säger Emma Henriksson, Chief Innovation Officer på Skandia Fastigheter.

Varför utbildning i innovation?
Fastighetsbranschen förändras snabbt – digitalisering, nya hållbarhetskrav och ökade förväntningar från kunder och samhälle. För Skandia Fastigheter är innovation inte en sidolinje, utan en integrerad del av verksamheten.

– Det är viktigt att vi alla förstår varför vi arbetar med innovation exempelvis för att möta ett nytt behov hos kund eller verksamhet. När medarbetarna ser syftet blir det lättare att engagera sig, förklarar Emma Henriksson.

Kursen: intern satsning med externa perspektiv
Satsningen består av ett antal interna utbildningstillfällen där externa föreläsare ger inspiration. Ett viktigt komplement till utbildningen har varit riktiga innovationsprojekt där man lär genom att göra, tillsammans. Nästan alla medarbetare – oavsett roll – har genomgått utbildningarna.

Innehållet spänner från grundläggande innovationsbegrepp och metoder till diskussioner om tankesätt och attityder till förändring. Genom att alla får samma bas skapas ett gemensamt språk och angreppssätt

– Det är viktigt att våra medarbetare känner att det är okej att inte kunna eller förstå allt från början. Innovation bygger på att man vågar ställa frågor för att bättre förstå den utmaning som man vill lösa och att sedan testa i liten skala och lära sig av de testerna, säger Emma Henriksson.

Effekter: gemensamt språk och ökat mod
Redan nu märks förändringar i vardagen:

  • Ökad trygghet – medarbetare känner sig mer bekväma med förändring och vågar ställa frågor.
  • Gemensamt språk – diskussioner om utveckling blir konkretare och mindre abstrakta.
  • Innovation i rörelse – det bubblar i bolaget och utveckling sker inom många olika områden.

– Det handlar också om ett synsätt hos människor – att vi tillsammans bygger en kultur där det är okej att lära, prova och sedan lära sig av det man provat, säger Emma Henriksson.

Nästa steg: från kurs till kultur
Skandia Fastigheter utvärderar nu nästa steg i satsningen. Mycket pekar mot att tyngdpunkten kommer att ligga på att ytterligare stärka kulturen, involvera chefer än mer och komplettera utbildningen med förändringsledning.

– Vi ser att utbildningen har varit en start. Nu handlar det om att fortsätta bygga en kultur där innovation är naturligt men också satsa på förändringsledning då många av projekten gått bra och resulterat i idéer som nu ska implementeras brett, säger Emma Henriksson.

Text: Thomas Hallberg
thomas.hallberg@forvaltarforum.se

Skandia Fastigheters innovationssatsning

Omfattning: Nästan alla medarbetare har deltagit i kursprogrammet och medverkat i något innovationsprojekt
Upplägg: Interna utbildningar kombinerat med externa föreläsare och riktiga innovationsprojekt
Syfte: Bygga ett gemensamt språk, öka förståelsen för innovation och skapa trygghet i förändring
Innehåll: Grundläggande innovationsbegrepp, metoder, mindset-diskussioner och praktiska case
Nästa steg: Mer fokus på förändringsledning då många idéer nu ska skalas upp och implementeras brett
Motto: Det är okej att inte kunna allt – innovation kräver mod att fråga, testa och lära sig nya saker

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega