Partnertext från ByggVesta Fastighetsförvaltning

Kontroller för sund konkurrens och motverka missförhållanden

Foto: Lasse Olsson

ByggVesta har förbättrat sina leverantörskontroller för att säkerställa kvalitet, ekonomisk stabilitet och etisk efterlevnad. Genom att använda externa tjänster och anpassade processer främjar de sund konkurrens och hållbar utveckling i branschen.

 Som fastighetsutvecklare och fastighetsägare samarbetar ByggVesta med en mängd olika leverantörer, från stora byggfirmor till enskilda näringsidkare. Dessa leverantörer förser bolaget med en betydande mängd varor och tjänster. För att säkerställa pålitlighet och kvalitet är det av största vikt att arbeta med rätt leverantörer.

Kontroll är viktig del i upphandlingen
Valet av leverantör är avgörande för att projekt ska genomföras säkert och effektivt, och med respekt för mänskliga rättigheter. Det har också en affärsmässig koppling. Leverantörskontroller är därför en viktig del av upphandlingsprocessen och företaget har under året gjort en genomlysning och förbättrat sina processer för att genomföra dessa kontroller.

Andreas Siltberg, ByggVesta

– Frågan är inte på något sätt ny. Den har länge varit del av vår HRDD-process, men vi tar nu viktiga steg i systematiseringen av vårt uppföljningsarbete. Genom att investera i utbildning för våra medarbetare, samt bättre verktyg och processer för leverantörs-kontroller kan vi effektivisera och förbättra vår hantering av leverantörsrelationer. Detta innebär ökad transparens, bättre riskhantering och större möjligheter att identifiera och åtgärda eventuella problem i ett tidigt skede, säger Andreas Siltberg, förvaltningschef.

Enhetliga leverantörskontroller i hela organisationen
Processen för leverantörskontroller används i alla delar av organisationen, från utveckling till förvaltning. Eftersom förutsättningar skiljer sig åt i olika fall, är de detaljerade checkpunkterna anpassade för olika scenarier, till exempel vid upphandling av en totalentreprenör för bygg, eller en entreprenör för förvaltning, som städning eller utomhusskötsel.

Grunden är dock alltid densamma, med målet att samarbeta med leverantörer som uppfyller ställda krav.

Vad leverantörskontrollerna säkerställer
Genom att kontrollera leverantörer kan man säkerställa:

  • Kvalitet och säkerhet: Att material och tjänster uppfyller höga kvalitets- och säkerhetsstandarder, vilket är avgörande för att undvika problem och olyckor.
  • Ekonomisk stabilitet: Att företagets leverantörer är ekonomiskt stabila och pålitliga, vilket minimerar risken för förseningar och avbrott på grund av ekonomiska problem.
  • Laglig och etisk efterlevnad: Att leverantörerna följer lagar och regler, inklusive arbetsrätt och miljölagstiftning, för att undvika juridiska problem och säkerställa etiskt företagande.

Leverantörsuppföljning är en del av Taxonomiförordningen och Bankinitiativet. Att jobba med frågan skapar därmed också bättre finansieringsmöjligheter.

Externa tjänster som stöd
För kontroll av leverantörerna anlitar företaget externa tjänster, till exempel Byggvarubedömningen för att bedöma produkters hållbarhetsprestanda och klimatavtryck, eller Rättvist byggande, HandyDay och Ansvar & Säkerhet för andra utvärderingar och uppföljningar, som ekonomi, arbetsrättsliga avtal, arbetsplats-kontroller med mera.

På Byggvestas webbplats finns även möjlighet att på ett tryggt och säkert sätt anmäla oegentligheter via en helt anonym visselblåsartjänst.

Främjande av sund konkurrens
Företagets nya processer för kontroller utesluter ingen aktör på lösa grunder. Kraven kan uppfyllas av såväl enskilda aktörer som stora internationella bolag. Detta blev tydligt i förvaltningens senaste stora upphandling av fastighetsskötsel, där avtal tecknades med flera entreprenörer av olika storlek och förutsättningar.

– Som fastighetsbolag är det vårt ansvar att säkerställa att våra projekt genomförs och förvaltas på ett hållbart och ansvarsfullt sätt. Genom att fortsätta investera i leverantörskontroller och uppföljningsarbete tar vi aktiva steg mot detta mål och stärker samtidigt vår position i branschen, avslutar Andreas Siltberg.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega