Här matchas bolagen med rätt startups

– Våra medlemsbolag får en kvalitativ matchning med startups som står för nya affärsmodeller och teknologier, säger Vanessa Ware.

Flera kommunala fastighetsbolag har med hjälp av matchningsprogrammet Ignite och Allmännyttans digitaliseringsinitiativ hittat lämpliga proptechbolag att samarbeta med.

Ignite är ett matchningsprogram som startades för att matcha ihop svenska storbolag med svenska startups, för att öka innovationsgraden i Sverige i stället för att de sugs upp utomlands. Sedan några år finns även Ignite Public som vänder sig till offentlig sektor.

Stort nätverk
Ignite har ett stort nätverk bland svenska startups samt en effektiv process där de kartlägger behov hos beställaren och identifierar ett antal startups som kan svara upp mot behovet.

– När våra medlemsbolag går in i den här matchningsprocessen får de en kvalitativ matchning med startups som står för nya affärsmodeller och teknologier, säger Vanessa Ware, projektledare på Allmännyttans digitaliseringsinitiativ.

Bra samarbete och skalbara piloter
– Genom att Ignite gör förarbetet kan fastighetsbolaget och startupen lägga kraften på att få till ett bra samarbete och skalbara piloter. En viktig del är att arbeta strategiskt från start med hur leverantörer ska konkurrensutsättas i linje med lagen om offentlig upphandling.

Det är Digitaliseringsinitiativet som i dialog väljer ut de bolag som har bäst förutsättningar att dra nytta av hela processen.

– Utöver möjlighet till nya samarbeten får de både nya perspektiv och energi av matchningsprocessen, säger Vanessa Ware.

Malin Lampa.

Digital tvilling
I fjol deltog MKB Fastighets AB, Halmstads Fastighets AB, Huge och Mimer. Hittills har det blivit fyra pilotprojekt, bland annat Digitaliseringsinitiativets undersökning Säg Hej – om varför hyresgäster är nöjda eller missnöjda.

Mimer fick hjälp med att ta fram en digital tvilling för sitt kontor som man delar med två andra kommunala bolag. Malin Lampa är utvecklingschef på Mimer:

Separat felanmälan
– Vi behövde en separat felanmälanfunktion som låg utanför vårt ordinarie system eftersom vi samförvaltar kontoret med energibolaget, säger hon. Då var det här ett perfekt sätt att testa en helt ny produkt.

Den digitala tvillingen används i den dagliga förvaltningen och gör det lättare att hitta eventuella fel.

– Nu har vi gått vidare och utvecklat en digital tvilling för några bostadsfastigheter som ska göra att kunden kan göra felanmälan på ett enklare sätt, säger Malin Lampa.

Nyckelhanteringssystem
MKB har satt upp ett nyckelhanteringssystem som ett pilotprojekt på ett av sina områdeskontor.

– Mestadels är det ett snabbt och smidigt sätt att hålla koll på vilka nycklar vi har utlånade och framför allt till vilken person som har den, säger Petter Lindbjer, verksamhetsutvecklare på MKB. Detta för att ha bättre koll på var våra nycklar är och lättare kunna hitta dem när en entreprenör glömt lämna tillbaka dem.

– Vi saknar några funktioner i nuläget men känner att det har gått väldigt smidigt att sätta upp produkten som vi provar. Den är relativt skräddarsydd men då vår samarbetspartner jobbar väldigt modulärt tog det bara cirka tre veckor att komma igång med produkt och pilot, vilket vi ser som en stor vinning. Vi ser också möjligheter att utöka användningen för kontroller av trappstädning och miljörum i framtiden.

Återkommande behov
Hittills i år har Kopparstaden, Uppsalahem och Växjöbostäder anmält sitt intresse att vara med.

– Behoven inom Allmännyttan är ofta återkommande, det handlar om hur man kan utveckla dialogen med kund, hur jobba med hållbarhetsfrågor, energieffektivisering och hur ta sig an smart förvaltning och smarta hemmet på nya sätt. Alla kan inte göra allt, med en gemensam matchningsprocess så kan bolagen följa varandras piloter och växeldra flera behov samtidigt, säger Vanessa Ware.

Allmännyttans Digitaliseringsinitiativ har också fått pris på Ignite Awards som den verksamhet som bidragit till flest matchningar år 2020 – 33 matchningsmöten.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega