Lär av hotellbranschen!

Tänk om människor kunde bo hemma och få samma service som på hotell. I en ny studie har Boinstitutet tagit reda på vad bostadsföretag kan lära av hotellbranschen.

– Genom att samla och använda erfarenheter från hotellbranschen kan hyresrätten bli mer attraktiv, både som investering och ur kvalitetssynpunkt för hyresgästerna, samtidigt som fler väljer att spendera mer ledig tid i bostadsområdet, vilket är positivt ur ett hållbarhetsperspektiv, säger Moa Andersson, verksamhetsledare för Boinstitutet.

Vilka erfarenheter från hotellbranschen och all inclusive kan användas för utvecklingen av hyresrätter?

För att besvara frågan har analysföretaget Spacescape på uppdrag av Boinstitutet intervjuat representanter från Sveriges tre största charterbolag; Ving, TUI och Apollo.

Sex saker att lära
För att komplettera cherterbolagens perspektiv har Spacescape även pratat med designbyrån BAS, en forskare inom kulturgeografi och turism samt konceptutvecklare för hotell och turism i Sverige.

I faktarutan under artikeln finner du sex saker som rapporten anser att bostadsbranschen kan lära av hotellbranschen. Här kan du ladda ned rapporten

Källa: Boinstitutet

Sex saker bostadsbranschen kan lära av hotellbranschen

1. Gästvänlighet och gästfrihet
För hotellen är gästvänlighet och relationsbyggande avgörande för att kunden ska komma tillbaka.

Med synligare fastighetsvärdar, digital kundservice med chattfunktion och tätare uppföljning kan hyresvärden ge ett mer välkomnande intryck, där hyresgästen känner sig sedd.

Med små medel, musik och dofter går det även att skapa en mer harmonisk miljö som ger hemmakänsla utan att det leder till högre hyra.

2. Faciliteter och tjänster
Hotellen har i regel ett bredare utbud av service och tjänster än bostadsföretagen. Bland de mest efterfrågade är pool, gym, barnklubbar och barnpassning.

För att stärka hyresrättens attraktivitet skulle bostadsföretagen kunna erbjuda ett baspaket, som varierar utifrån boendes behov med möjlighet att göra tillägg.

På så sätt kan man differentiera priserna vilket möjliggör för hushåll med olika betalningsförmåga att bo i samma byggnad.

3. Livsstils- och målgruppsinriktat
Hotellen erbjuder alltid koncept utifrån målgruppers intressen, exempelvis sport, hälsa eller äldre och barnfamiljer, vilket underlättar för kunden att välja ett boende som passar dem.

Förutom att lyfta fram tryggheten och bekvämligheten som det innebär att hyra sitt boende skulle bostadsföretagen kunna ta fram koncept som möter behov och preferenser för olika grupper och skeden i livet, exempelvis koncept för miljöintresserade som vill leva mer hållbart.

4. Nära en gemenskap
Platser att träffa och lära känna grannar på är en viktig beståndsdel på resortsen, där gemensamma ytor, poolområden, lobbys eller lokaler för underhållning fyller en viktig funktion.

För att få motsvarande kvalitéer i hyresrätten utan att det medför högre kostnader skulle man kunna skapa mindre boytor till förmån för gemensamma och de­lade ytor.

Hyresvärdarna skulle även kunna erbjuda hyresgäster sociala sammanhang genom intresseföreningar eller miniklub­bar inom bostadskvarteret, exempelvis trädgårdsklubb, yogaklubb, syklub­b, matlagningsklubb och så vidar

5. Vardagsrum utomhus
Samtliga resebolag vittnar om en ökad efterfrågan på så kallat ”outdoor living” i betydelsen vardagsrumsmiljö utomhus, exempelvis stora balkonger eller takterrasser som blir som ett extra rum med matplats, solstolar och loungesoffa. De mer exklusiva hotellrummen har dess­utom en privat pool som nås från uteplatsen.

Egen pool på gården eller kopplat till den egna uteplatsen skulle kunna vara ett populärt inslag, även bland boende i hyresrätt.

För att förlänga den svenska utesäsongen skulle man kunna bygga inglasade och uppvärmda uterum/gårdar. Det är något som erbjuds redan idag, exempelvis av Bovieran, som är ett bostadsrättskoncept, för dem över 55 år.

6. Tryggt och roligt för barnen
En av de största målgrupperna för resebolagen är barnfamiljerna. Det innebär att koncepten inte bara fokuserar på lek och barnpassning utan att de också har ett helhetstänk som gör att platserna är säkra för barn att röra sig fritt på, utan uppsikt av vuxna. Av den anledningen leds inte trafik in på hotellområdena.

Fokuset på barn och ungdomar är också tänkt att skapa förutsättningar för möten mellan olika indivi­der. För tonåringar finns till exempel olika ungdomsklubbar. Barnfokuset och barnklubbarna underlättar även för de vuxna som får tid att träna eller läsa en bok.

På det här området finns det mycket bostadsföretagen skulle kunna dra lärdom av, exempelvis att skapa bilfria utemiljöer och gator, för att kunna erbjuda sina hyresgäster ett attraktivt, bekvämt och tryggt boende.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega