”Vi ser en stor affärsmöjlighet i coliving”

Convendums marknadschef Paul Linderoth berättar om planerna på att erbjuda en ny typ av flexibla bostäder till företag och privatpersoner.

Bostadsbristen och delningsekonomin driver fram nya boendeformer i Stockholm. Nu satsar kontorshotell-aktören Convendum på en egen modell för coliving. En hybrid mellan hotell och lägenhet med tillgång till kontorshotell ska möta företagens behov.

Convendum ska långtidshyra hela fastigheter i 15–20 år och bygga om dem enligt sitt eget koncept med fullt utrustade lägenheter och en rad andra servicefunktioner.

Paul Linderoth, CMO och medgrundare av Convendum, berättar att bolaget 2020 ska ha minst 150 sådana lägenheter i två fastigheter i centrala Stockholm. Han tillägger att ytterligare två eller tre liknande fastigheter ligger i ”pipeline” de närmaste åren.

Hur kommer det sig att ni startar coliving?
– Den primära anledningen till att vi startar coliving är att vi ser en stor affärsmöjlighet, men också att behovet är väldigt stort hos de större bolagen. Vi vill hjälpa våra kunder, inte bara på kontorsmarknaden, utan även på bostadsmarknaden, så att bostaden inte blir något som hämmar företagens utveckling, säger Paul Linderoth.

Hur stora blir era coliving-bostäder?
– Det är främst ettor från 25–35 kvadrat. Sen har vi också tvåor som blir 36–50 kvadrat och treor på 51–70 kvadrat.

Vad ska era coliving-boenden kosta att hyra och vad ingår i priset?
– En etta i Stockholm kommer att ligga från 20 000 kronor i månaden, men priset kan variera efter läge. I hyran ingår ett coworking-medlemskap där man har tillgång till alla våra coworking spaces, hela infrastrukturen i fastigheten och framför allt i bostaden. Tittar man på vad som ingår i själva coliving-bostaden, så är det möbler och teknik, köks- och städutrustning, wifi, gym, cykelförråd, coworking space, lounge, reception på bottenplanet, frukost. Sen ingår den dagliga servicen om det är något man behöver hjälp med.

Vilken målgrupp riktar ni er till?
– Vi riktar oss både till privatpersoner och företag, men främst företag. Det kan vara Spotify, Ericsson eller Scania, större aktörer som har behov av att få in kompetens. De kan till exempel ha svårt att hitta bostäder för 20 personer som har anställts och ska flytta till Stockholm. Att bo på hotell eller i andrahandslägenheter är ofta inga bra alternativ.

Var har ni fått inspiration att starta coliving från?
– Vår inspiration bygger mycket på det moderna arbetssättet, de faktiska behov som finns och trenderna vi ser. Man vill kanske inte köpa och hyra en hel lägenhet, men man behöver en all inclusive-tjänst som fyller behovet. Mycket av inspirationen kommer även från det vi gör i kontorsbranschen. Visionen är att revolutionera kontorsmarknaden. Vi hyr ut kontor som tjänst och vi tror på att göra på samma sätt för bostäder.

Vad betyder det att ni ska försöka jobba med flexibla hyresavtal?
– Behöver ett större bolag tio lägenheter i sex månader för att driva ett större projekt i Stockholm, så ska det vara smidigt och enkelt för det här företaget att hyra tio stycken ettor. Allt ska vara fixat och klart när de kommer. De får bara nycklarna när de checkar in i receptionen, sen kan de fokusera på det som de är där för att göra. Flexibiliteten gäller främst uppsägningstiden. Man kommer att kunna hyra med en månads uppsägningstid. Men det förutsätter så klart att det finns vakanser.

Vilket intresse finns det för att bo i coliving hos er?
– Jag kan inte gå ut med specifika bolagsnamn, men vi har precis satt igång marknads- och försäljningsarbetet för coliving. Jag tror att vi redan har 150–200 intressenter som har hört av sig. Vi märker att det finns ett tydligt intresse på marknaden.

Vilka partners arbetar ni med och vilka funktioner fyller samarbetet?
– Fastighetsägarna är den viktigaste partnern. Vi har Wallenstam, som är storägare i vårt bolag, och sen tror jag att det här kommer att växa i och med att fler fastighetsägare ser detta som en alternativ intäktskälla, där de kan hyra ut bostadsfastigheter under längre perioder, 10- till 15-årsavtal. Vi är en aktör som tar hela fastigheten i anspråk, modellerar om den och blir operatör där enligt vårt coliving-koncept.

– Utöver det är det inte så många andra partners, men vi har ju tredjepartspersonal för servicen som städ- och vaktbolag och andra leverantörer som levererar möblemang och frukost. Sen ska vi bygga ut den digitala plattformen för att göra kundresan så smidig och kundanpassad som möjligt. Där har vi också partners som gör det.

Hur kommer själva uthyrningen att fungera?
– Långsiktigt kommer vi ha ett webbaserat system för uthyrningen. Det kommer finnas möjlighet att boka rummen online och göra flödet väldigt enkelt och kundanpassat. Det går även att skicka in en intresseanmälan via vår hemsida, få personlig rådgivning och boka visning.

Ställer coliving speciella krav på service och förvaltning från er sida?
– Det gör det definitivt, men sen är det också vi som ställer krav på oss själva. Men om man tittar på coliving så går det nästan att jämföra med hotellverksamhet. Det är i mångt och mycket en hotellverksamhet som vi bara har ”tweakat”. Det är samma service som på ett hotell med reception, incheckning och alla de bitarna. Rummen är fullt möblerade, byggda enligt alla konstens regler och det finns frukost varje dag.

Är det fler som satsar på den här typen av coliving?
– Inte som gör det på vårt sätt, men jag vet att Nordic Choice och Petter Stordalen har ett så kallat longstay-upplägg. Jag tror även Forenom har ett liknande upplägg. Sen finns de här lite mindre bolagen i Stockholm som heter coliving och liknande. Men där har varje person bara ett sovrum och sen delar man alla övriga ytor. I min värld blir det lite mer som ett studentboende eller ett kollektiv.

Varför kallar ni det coliving? Är inte coliving när flera personer delar en bostad?
– Det är en missuppfattning som man kan få generellt på marknaden. Coworking började grovt förenklat med att en massa startups gick ihop och hyrde en gemensam lokal. Nuförtiden är coworking ett helhetskoncept där vi till exempel har kunder som hyr en helt egen yta på 1 500 kvadratmeter till 200 anställda. Det kommer vara samma sak med coliving. Man har helt och hållet sin egen lägenhet, hela infrastrukturen och servicen integreras i konceptet. Sen har du coworking, lounge och frukost i bottenplanet. Där finns gemensam yta precis som på våra coworking spaces. Men själva lägenheterna har man helt och hållet själv.

Hur får man nya kontakter när man bor i egen lägenhet hos er?
– Det kommer finnas ett community-tänk hos oss. Den sociala delen kommer vi att fylla i och med att vi har en gemensam coworking, lounge och reception med frukost. Affärskontakterna är vårt starkaste fokus, men det är också viktigt att man hamnar i ett socialt sammanhang med andra människor som har liknande intressen av att umgås.

Hur ser era framtidsplaner ut när det gäller coliving?
– Vi har främst fokus på Stockholm just nu. Sen tittar vi på andra städer i Sverige och även utanför våra gränser. Men i närtid har vi fokus på våra två etableringar i Stockholm. Sen har vi några till som ligger i ”pipen” och som kommer öppna, främst i Stockholm. Det är där bristen på lägenheter och behovet är störst i dagsläget. Så vi vill först lösa problemet här innan vi tar oss vidare till nästa stad med liknande behov.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Bli den första att kommentera "”Vi ser en stor affärsmöjlighet i coliving”"

Lämna en kommentar