Nu går 16 stadskärnor samman i kampanjen ”Local is the new black” för att lyfta sina lokala butiker och premiera kunderna i stadskärnor runt om i landet med start den 29 november.
Kampanjen är ett svar på de senaste årens diskussion kring förändrade konsumtionsmönster, hållbar handel, lokala butiker och pressade marginaler. Framförallt i samband med Black Friday.
Kampanjen startade på Helsingborg Citys marknadsgruppsmöte där representanter från staden, fastighetsägarna och Cityföreningen bestämde att i år köra en kampanj för att lyfta verksamheterna i city och ge kunderna på stan det där lilla extra.
Via nätverket Sveriges centrumutvecklare nappade därefter 15 andra städer på kampanjen som nu går från Helsingborg i söder upp till Östersund i norr.
De 16 städerna är Helsingborg, Västerås, Östersund, Hässleholm, Nynäshamn, Halmstad, Västervik, Falun, Kramfors, Kristianstad, Ljusdal, Sölvesborg, Karlskrona, Bollnäsdraget, Göteborg och Eskilstuna.