Sveriges nöjdaste kontorshyresgäster

Mästerhuset i Stockholm är en av Pembrokes kontorsfastigheter.

Pembroke Real Estate och Hufvudstaden får bästa betyget från sina hyresgäster på kontor och storbolag.

Pembroke Real Estate toppar Fastighetsbarometern Kontor 2017 med ett NKI på 83. Näst högsta NKI i mätningen erhölls av Storebrand med ett NKI på 82.

I kategorin Storbolag toppar Hufvudstaden med ett NKI på 82 följt av Humlegården (78) och Atrium Ljungberg (75).

Titeln Årets bästa NKI-förbättring vanns av Novi Real Estate, förvaltare av SEB:s fastighetsportfölj, som ökade sitt NKI med 5 enheter.

Det visar Fastighetsbarometern Kontor som mäter hyresgästernas nöjdhet med lokaler, service och förvaltningskvalitet, som presenteras av CFI Group och Fastighetsägarna Sverige.

Så jobbar vinnarna
Gemensamt för dessa bolag är att de jobbar mycket aktivt med de områden som starkast driver kundnöjdhet. Årets vinnare av Fastighetsbarometern Kontor beskriver framgångarna med dessa ord:

– På de marknader vi finns, kan vi bara bli framgångsrika om våra hyresgäster är framgångsrika. Vi har därför valt att erbjuda våra hyresgäster ett mervärde i form av en utökad servicenivå. Denna består av allt från engagerade receptionsvärdar till vårt eget engagemang i detaljer kring lokalvård och även ett extra fokus på säkerhet, säger Karl Sundholm, property manager på Pembroke Real Estate.

– Vi ser med stor glädje på resultaten som är ett bevis på att vi jobbar rätt. För oss grundar det sig i vår övergripande affärsidé att alltid sätta kunden i centrum. Vårt kunddrivna arbetssätt är något som genomsyrar hela vår organisation samtidigt som vi ständigt arbetar med att öka servicenivån och utveckla kundbemötandet, säger Ivo Stopner, vd Hufvudstaden.

Vad driver NKI?
Det sammanvägda Nöjd-Kund-Indexet förblir i år oförändrat och ligger kvar på 73 på en 100-gradig skala, vilket är en tangering av det näst högst uppmätta indexet sedan starten av Fastighetsbarometern 1997.

De områden som starkast driver kundnöjdheten är hur fastighetsägaren lever upp till den image bolaget har, den service som ges till hyresgästerna, uppfattningen om den lokal och fastighet man sitter i som hyresgäst samt hur felanmälningar behandlas.

– Förra året såg vi för första gången en negativ utveckling av Fastighetsbarometern Nöjd-Kund-Index efter den positiva trend som pågått det senaste decenniet. Årets resultat ligger kvar på samma nivå som 2016 vilket bekräftar att det blivit allt mer krävande att möta hyresgästernas högt ställda förväntningar, säger Magnus Johnson, projektansvarig för Fastighetsbarometern på CFI Group.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega