En snabbsökning på Google ger oss 2 320 000 träffar på ”digital ångest”. Att fundera på omvärldens utveckling inom det digitala området och hur man ska, bör eller kan förhålla sig till vad som händer ligger onekligen i tiden.
Otaliga är de inspirationstillfällen där man får lära av vad andra gjort eller har på gång. Större fastighetsföretag har labb-verksamheter och testar allsköns möjligheter.
En bra bit på väg
Vi håller med förespråkarna som ändå tycker att fastighetsbranschen kommit en bra bit på väg. Men vi möter också många som i kunddialog vågar erkänna att det finns en skräck att inte fatta grejen, att inte hinna med, att vara för små för egna storskaliga projekt.
Definitionerna kring vad som är digital utveckling ligger också inom ett enormt spann. Och i detta – som med mycket annat – gäller det ju att hitta det som är relevant och aktuellt utifrån de egna förutsättningarna.
Samarbete med Dig Journey
I ett pressmeddelande nyligen berättade BFAB att de inlett ett samarbete med Dig Journey. Lars Alm, en av BFAB:s föreläsare inom området digitalisering inom fastighetsbranschen – från inspiration till handfast kunskap – säger såhär:
– Branscher förändras i hög fart. Nya tekniska innovationer rullar in som vågor mot branscher och företag. Det gäller att välja rätt våg i rätt tid och sedan kunna surfa på den. Lättare sagt än gjort kanske. Men med bra verktyg och metodik på vägen så blir det enklare och du känner att du tar kontroll över situationen och en plan börjar ta form.
Uppkopplade fastigheter blir vardag
Lars fortsätter:
– Tänk en framtid där uppkopplade fastigheter (IoT) är vardag och man har en dashboard för att se hur all förbrukning och alla flöden ser ut. Det finns program och mjukvaror (AI) som analyserar data och flöden och ger prognoser och förslag till förbättringar på allt från energi till uthyrning. Därefter tar automatisering vid och robotassistenter som ser till att flöden optimeras och förbättringar åtgärdas.
Låter det troligt att något av detta kommer vara verklighet? Hur förberedd är du och din verksamhet i så fall på en sådan förändring? Hur ser planen ut?
TIPS!
- Börja med att göra en översyn av förändringsvågor och hur det påverkar ditt företag.
- Fundera även på hur det påverkar din egen roll och funktion.
- Fortsätt sedan med att mäta din och företagets digitala mognad och se var ni står.
Med en koll på vilka förändringsvågor som påverkar verksamheten och var ditt företag står i digital mognad så har du de två första grundpelarna i en digital transformationsplan. Och när man börjar forma sin transformationsstrategi så kan jag lova att den digitala ångesten börjar lätta.
- Ett annat bra sätt att bota sin digitala ångest är att gå på heldagen DigFast 2019!
Nyfiken på att göra ett digitalt mognadstest? Gå in här och testa ett digitalt mognadstest helt gratis.