Inköpschefer kan för lite om hållbarhet

 

Fastighetsbranschens inköpsansvariga chefer har stora kunskapsbrister inom hållbarhet. Det visar rapporten Sustainable Brand Index B2B.

Kunskapen om hållbarhet och underleverantörernas arbete med ansvarstagande är låg och i många fall obefintlig bland chefer på Sveriges största bolag.

De branscher där beslutsfattarna har minst kunskap om hållbarhetsarbetet är försäkring, pension, fastigheter och telekommunikation.

Det skriver SB Insight i ett pressmeddelande i samband med att hållbarhetsrapporten Sustainable Brand Index B2B släpps för andra året i rad.

Okunskap om leverantörer
Drygt 60 procent av de svenska cheferna vet inte vad deras leverantörer gör inom hållbarhet. Allra minst vet cheferna om sina leverantörers arbete med socialt ansvar, exempelvis goda arbetsvillkor, antikorruption och jämställdhet.

Siffrorna skapar utmaningar eftersom det är dessa beslutsfattare som sitter på mest pengar och tar de stora investeringsbesluten.

– Överlag pratar vi i samhället mycket om hållbar utveckling. Trots detta verkar det som att personerna med störst möjlighet att påverka positivt genom sina investeringar inte alls hänger med, säger Erik Elvingsson Hedén, grundare av Sustainable Brand Index.

Fokus på hållbarhetschefer
Kunskapsbristen hos cheferna beror enligt Erik Elvingsson Hedén på att allt för mycket ansvar läggs på företagens hållbarhetschefer. Inte bara på köparsidan utan också från leverantörernas sida.

– Leverantörerna kommunicerar primärt med hållbarhetschefen snarare än de som är direkt ansvariga för inköpen. Exempelvis läggs mycket krut på hållbarhetredovisningen. Det är ineffektivt eftersom endast 3 procent av beslutsfattarna uppger det som en relevant källa i sina inköpsbeslut, avslutar Erik Elvingsson Hedén.

Källa: SB Insight

Här kan du ladda ner Sustainable Brand Index B2B

Sustainable Brand Index
Nordens största studie om hållbarhet som har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och sedan 2017 bland beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på storföretag med över 500 miljoner kronor i omsättning. Studien genomfördes under september-november 2018. Totalt intervjuades 1000 beslutsfattare om 103 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.

SB Insight
En analysbyrå med fokus på hållbarhet, varumärke & strategi. Byrån arbetar med undersökningar, analysrapporter, utbildningar och event. Allt för att förse företag med kunskap och förståelse för hur hållbarhet påverkar marknaden, branschen och det egna företaget.