”Jag är van att tänka utanför boxen”

Pandemin och inflationen har förändrat hur vi använder våra kontor. Samtidigt är det osäkert hur länge det förblir så. Kundförvaltare Carin Terner på Newsec, nominerad till Årets Förvaltare, ser en stor utmaning i detta – men också lösningar.

Carin Terner jobbade några år utomlands där hon hjälpte ett familjeföretag med att bland annat att ta hand om deras olika fastigheter. Förtjusningen i vackra byggnader och miljöer stärktes, och tillbaka i Sverige blev steget till förvaltningsbranschen rätt naturligt.

– Jag började som VD-assistent på Oscar Properties, hade sedan lite olika roller där som chef för eftermarknad och kommersiell förvaltare. Jag upptäckte att förvaltning var helt rätt område för mig.

Efter nästan tio år på Oscar Properties tillbringade Carin Terner två år som förvaltare på Einar Mattsson, när en annons om att Newsec sökte en kundförvaltare dök upp.

– Den rollen kändes både lockande och passande, jag var redo att pröva något nytt. Jag hade dessutom hört mycket gott om Newsec som arbetsplats.

Vad innebär din roll som kundförvaltare?
– Jag förvaltar delar av Folksams portfölj, som till exempel några fantastiskt fina fastigheter i Stockholms innerstad. Jag har ett team som består av tekniska förvaltare, drifttekniker, uthyrningsavdelning och projektavdelning. I nära dialog med hyresgästerna säkerställer vi att allt löper på som det ska i fastigheterna, att vi löser de behov som finns och att det skapas en värdeökning av fastighetsbeståndet.

Vilka tidigare erfarenheter har du tagit med dig till Newsec?
– Jag har jobbat internationellt, bland annat i ett familjeföretag där jag hade ansvar för stort och smått och fick tänka utanför boxen för att hitta lösningar. Jag är van vid att möta olika människor och kulturer och att anpassa mig efter olika situationer. Det är väldigt användbara erfarenheter.

Vad skiljer Newsec från dina andra arbetsplatser?
– Förvaltningsdelen i sig är ju densamma. Det som jag tror skiljer sig åt är Newsecs tydliga fokus på sina anställda, och att nöjda anställda ger nöjda kunder. Här finns en skön gemenskap där vi ofta går på teaterföreställningar, konserter och sportevenemang tillsammans. Det skapar en stark sammanhållning och vi-känsla. Vi har stora möjligheter att påverka på arbetsplatsen, man uppmuntras att säga vad man tycker och komma med förslag. En sådan kultur gör att medarbetarna är väldigt engagerade i sitt jobb.

Vilka är utmaningarna?
– Just nu skulle jag säga sättet vi jobbar på efter pandemin. Hur vi använder våra kontor har förändrats, människor tillbringar mindre tid på arbetsplatsen och jobbar istället mer hemifrån. Det innebär en stor förändring när det gäller hyresgästernas lokalbehov; hur stora lokaler man ska ha eller hur de ska disponeras. Ofta efterlyser hyresgästerna fler mötes- och samtalsrum och mindre kontorsytor. Här måste vi som förvaltare också anpassa oss, det blir en del omförhandlingar och funderingar över nya lösningar.

Vad finns mer som påverkat kontorsuthyrningen?
– Vi har dessutom haft en hög inflation med höga index, vilket också påverkar. I något fall har vi utfört mindre justeringar i lokalen för att möjliggöra att hyresgästen kan sitta kvar, i ett annat fall har hyresgästen valt att sitta kvar men på minskad yta. Och i några fall har hyresavtalet kunnat överlåtas till ny part.

Vilka är de viktigaste frågorna för dig?
– En av mina största drivkrafter är att ha långsiktiga relationer med våra hyresgäster och skapa en bra affär för båda parter. Jag är lösningsfokuserad och gillar verkligen att jobba i team där vi är duktiga på olika saker och lär oss av varandra för att komma framåt. Jag tycker också det är både roligt och viktigt att utveckla effektiva arbetssätt och rutiner, för det finns alltid saker att förbättra.

Vilket är ditt bästa råd till andra fastighetsförvaltare?
– Dialogen med hyresgästerna är A och O. Nära och kontinuerlig kommunikation behövs för att lära känna deras verksamhet och kunna hjälpa till på bästa sätt. Att ha regelbundna möten är ett bra koncept, för då löser man saker mer effektivt och får bättre överblick.

Text: Pernilla Fredholm
redaktionen@forvaltarforum.se

Carin Terner

Titel: Kundförvaltare på Newsec
Ålder: 51 år
Uppväxt: Tyresö
Bor: I Vasastan
Familj: Man och dotter
Yrkeserfarenhet: Chef för eftermarknad liksom kommersiell förvaltare på Oscar Properties, bostadsrättsförvaltare på Einar Mattsson. Nominerad till utmärkelsen Årets Förvaltare 2024.
Utbildning: Diplomerad fastighetsförvaltare vid Newton liksom olika kurser inom fastighetsförvaltning och byggteknik.
Fritidsintressen: ”Jag gillar att gå på museer och konstutställningar. Dessutom älskar jag att testa nya restauranger – jag har en lång lista som jag hela tiden bockar av!”
 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega