Hogia först ut i samarbete med Avy-Tmpl för boendeplattformens nya AI-tjänst

Hogia är först ut som fastighetssystem att bli samarbetspartner till Avy-Tmpl i lanseringen av en ny AI-tjänst på boendeplattformen. Den nya tjänsten kombinerar bolagsspecifika data med AI och kommer att möjliggöra en mer automatiserad ärendehanteringsprocess. Resultatet är en kostnadseffektiv lösning som sparar tid och gynnar både bostadsbolagen och hyresgästerna.

Avy-Tmpl, Nordens ledande boendeplattform med fokus på Tenant Experience, är integrerat med Hogias nya molnbaserade fastighetssystem DinHyresvärd. Boendeplattformen används av flera av Hogias kunder, exempelvis Studentbostäder i Norden med över 6000 lägenheter som snabbt välkomnade den nya AI-funktionen för deras organisation och hyresgäster. Hyresgästerna kommer snabbare att få kvalitativa svar på till exempel felanmälningar vilket ger en betydande besparing både när det gäller tid och resurser samtidigt som hyresgästen får ännu bättre service.

– Självservice har varit viktigt för fastighetsbranschen länge, men nu tar vi det till helt nya nivåer! Jag ser fram emot en snabb utveckling av fler AI-baserade tjänster tillsammans med våra partners och för landets alla fastighetsbolag. Förutsättningarna för det är att våra system har öppna API:er och datan är tillgänglig för innovativa aktörer, säger Mikael Svensson bolagschef på Hogia Fastighetssystem, som utvecklar effektiva helhetslösningar för fastighetsbranschen där det molnbaserade fastighetssystemet DinHyresvärd är en del.

Avy-Tmpl släpper initialt en chatbot som med hjälp av data från den egna boendeplattformen, internet, bopärm och DinHyresvärd identifierar mönster utifrån insamlade data, och genom maskininlärning föreslår automatiserade svar på 25% av inkommande ärenden. Det innebär en effektivisering av framför allt felanmälanprocessen där bovärdar eller fastighetsförvaltare idag hanterar varje enskilt ärende manuellt, vilket är ett tidskrävande och kostsamt arbete. Dessutom förbättras användarupplevelsen för boende som snabbt kan få svar på enklare ärenden direkt i appen. I nästa steg lanseras en videochat där hyresgäster får hjälp från experter vid ärenden som kräver mänsklig interaktion. Genom att kvalificera ärendet ännu längre kan Avy-Tmpl reducera kostnader ytterligare och bespara personalen att åka ut för att inspektera ärenden inför eventuell åtgärd.

– Genom att förstå, kategorisera och förtydliga problemet för våra kunder kan vi sänka kostnader med upp till 40% i affärskritiska moment. Och med det höga användarengagemanget vi når igenom boendeappen har detta stor effekt på sista raden, säger Petter Arvidsson COO och produktansvarig på Avy-Tmpl.

Det här är ett initiativ som efterfrågas av flera befintliga kunder till Avy-Tmpl och välkomnas förstås av användare av DinHyresvärd från Hogia. Först ut att nyttja den här möjligheten är alltså Studentbostäder i Norden tillsammans med Hogia.

– Vi är mycket positiva till denna funktion som kommer att rationalisera arbete och sänka kostnader i affärskritiska delar av vår verksamhet. Vi känner också en stolthet i att den öppna systemuppsättning vi arbetat för fungerar så väl – med ett föredömligt samarbete mellan vårt fastighetssystem Hogia, och Avy-Tmpl som ser till att denna funktion fungerar optimalt och kan bära frukt omgående, säger Rebecka Eidenert VD på Studentbostäder i Norden.

Källa: Hogia

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega