Här är alla vinnarna av Kundkristallen

Högsta serviceindex (3000-8999 lägenheter): Skövdebostäder och SKB.

Skövdebostäder tog hem två titlar när årets bästa hyresvärdar 2016 prisades vid Aktiv Bo:s årliga Benchmark Event på torsdagskvällen. Årets hederskristall gick till Einar Mattsson.

För tolfte året i rad delades fastighetsbranschens prestigefyllda pris kundkristallen ut på Berns Salonger i Stockholm. Se bilder på alla vinnarna nedan.

Ett pris där privata och kommunala fastighetsbolag tävlar i service och kvalitet. Alla nomineringar och vinnare är utsedda av hyresgästerna själva.

Vinnarna utsågs bland de stora och medelstora företag som under 2016 genomfört kundundersökningar tillsammans med AktivBo.

Både bostäder och lokaler
Priserna delas ut till de företag som gjort största förbättringen av sin service under 2016, samt till företagen med bästa totalresultat i kategorierna service, produkt och profil. Vinnare utsågs för både bostäder och lokaler i olika kategorier och storleksklasser.

– Syftet med Benchmark Event är att belöna bolagen som fått högst betyg av sina kunder och stimulera till erfarenhetsutbyte och best practice. Vår ambition är att det ska leda till förbättringar för hela branschen, säger Jon Svensson, vd på Aktiv Bo.

Kvällens gladaste
Kvällens absolut gladaste vinnare var Björn Schenholm Ristborg, chef för affärs- och fastighetsutveckling på Einar Mattsson, som tog emot Hederskristallen, det hederspris som Aktiv Bo delar ut till ett företag som prioriterar kvalitet, service och långsiktighet i sitt fastighetsföretagande.

– Det här priset betyder oerhört mycket för mig och Einar Mattsson, sa en rörd prismottagare.

Höjning med 8,5 procent
Även Kicki Björklund, vd på Bostadsbolaget, hade anledning att jubla lite extra. Företaget gjorde det största lyftet i serviceindex för de största bolagen, bland annat tack vare en höjning av index med 8,5 procent i Norra Biskopsgården, ett av bolagets bostadsområden.

– Det största man kan göra är att göra det bättre för sina hyresgäster. Det är det vi är här för, sa Kicki Björklund.

Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se

Högsta serviceindex (500-2 999 lägenheter): Aranäs Fastigheter.

 

Högsta serviceindex (+9 000 lägenheter): Svenska Bostäder.

 

Största lyft serviceindex (500 – 2 999 lägenheter): Solporten Fastighets AB.

 

Största lyft serviceindex (3 000 – 8 999 lägenheter): Sigtunahem och Sandvikenhus.

 

Största lyft serviceindex (+ 9 000 lägenheter): Bostadsbolaget.

 

Högsta produktindex: Rapp Fastigheter.

 

Högsta profil: Skövdebostäder.

 

Högsta serviceindex lokaler: Ernst Rosén.

 

Största lyft serviceindex lokaler: Savills/IF Metall.

 

Hederskristallen: Einar Mattsson.

Motivering: ”Oavsett om det gäller att bygga för nya kunder, eller ta hand om befintliga, är det kvalitet som genomsyrar detta anrika byggmästarföretag. Deras starka varumärke vilar på en grund av långsiktighet, omtanke och engagemang. Genom att satsa på service och förvaltning har man också framgångsrikt förvärvat och utvecklat ett miljonprogramsområde. Einar Mattsson kombinerar tradition med innovation och är ett föredöme för branschen.