Bättre kundtjänst gav resultat

Christian – en av medarbetarna på kundtjänst som löser det mesta. Foto: Bengt Alm

Förenkling har varit ledordet när kundtjänst hos Stockholmshem förändrade sitt sätt att arbeta. Idag löser en enda kontakt det mesta för kunden.

De senaste fem åren har Stockholmshems kundtjänst fått allt nöjdare kunder. Till och med bäst i Sverige jämfört med andra lika stora företag i branschen enligt den senaste årliga kundundersökningen.

I kundundersökningen 2018 tyckte 95 procent av kunderna att bemötandet vid felanmälan är ganska eller mycket bra. Genomsnittet för stora företag i branschen var 92 procent.

Resultatet är frukten av ett arbete som har pågått i flera år.

Bytte namn
– Våra kunder tyckte att det var svårt att få tag på rätt person och få hjälp vid första kontakten. Det ville vi så klart ändra, berättar Therese Hellquist, chef på kundtjänst.

När förändringsarbetet började hette avdelningen felanmälan och det var precis det man gjorde, tog emot felanmälningar.

– Bara att döpa en avdelning med ett namn som börjar med ”fel” är ju inte så kul, påpekar Therese Hellquist.

Nytt arbetssätt
Men det är inte bara namnet som ändrades, utan också sättet att arbeta – nu gäller en enda kontakt för alla ärenden.

De krångliga knappvalen tas bort och Stockholmshems kundtjänst tar emot majoriteten av alla samtal – från felanmälan och störningar till beställningar, hisstopp, frågor om hyran och samtal från jobbsökande.

Svar från Leffe
Leffe har varit en avgörande hjälp i arbetet. Leffe är Stockholmshems kunskapsdatabas, sprängfylld med alla möjliga och omöjliga frågor och svar. Allt är sökbart.

– I Leffe finns nu 425 frågor och svar om allt! Kundtjänst ansvarar för databasen men vem som helst i bolaget kan fylla på med nya frågor, berättar Therese Hellquist.

Chatt på gång
Förändringarna har skett successivt och hela tiden har man mätt kundnöjdheten. Innan sommaren räknar Therese Hellquist med att en ny chattfunktion är på plats, ännu en kanal som ska förenkla för kunden.

Idag löser kundtjänst två av tre frågor direkt. Resterande hanteras av andra avdelningar.

– Arbetet med att förenkla för kunden har gett positiva bieffekter. Kundtjänst har fått mer varierande arbetsuppgifter och att vi känner att vi är en viktig del i utvecklingen av bolaget. Kunskapen har ökat och kompetensen breddats, vi kan lite om extremt mycket. Från renodlad felanmälan tar vi idag hand om de flesta frågor för att få ett bättre kundmöte, säger Therese Hellquist.

Källa: Stockholmshem

 

Så funkar Stockholmshems kundtjänst

  • En enda kontakt, det vill säga ett enda nummer eller mejladress oavsett ärende ärende – när man ringer växelnumret hamnar man i stort sett alltid hos kundtjänst.
  • Inget tonval/knappval.
  • Kunskapsdatabas – ständigt levande. Vem som helst kan lägga in nya frågor, kundtjänst ansvarar för att frågan besvaras av respektive avdelning och lägger in svaret.
  • Kundnöjdheten följs upp med olika frågor i Stockholmshems årliga kundundersökning.

Under 2018 tog kundtjänst emot

  • 121 889 samtal
  • 19 077 mejl
  • 130 065 felanmälningar
  • 90 larm om hisstopp
  • 14 802 produktbeställningar (från tapeter och golv till ny spis och säkerhetsdörr)

 

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega