Hur skapar man ett bra team där alla känner sig delaktiga och kan bidra i projekten, undrade vi och fick en pratstund med Martina Hultstrand som utbildar fastighetsförvaltare i projektarbete och arbetsleder team på HSB.
– Det är A och O att teamet funkar, berättar Martina. Kunden märker direkt om samarbetet inte fungerar bra mellan exempelvis fastighetsskötare, fastighetsförvaltare och driftavdelning. Oavsett om samarbetet avser kundteam eller projekt är det viktigt att alla jobbar mot samma mål och har en tydlig plan för hur man ska kommunicera med kunden löpande.
Martina vet vad hon talar om. Som utbildare av fastighetsförvaltare i projektarbete på Newton utbildar hon i gemensamma spelregler, kommunikation och projektmetoder som viktiga framgångsfaktorer för att teamet ska kunna leverera ett bra projekt.
Lärdomar från kursen
Och kursen får bra betyg, visar det sig när vi träffar Martina då kursen just avslutats. Så här svarar en av de studerande i utvärderingen av kursen, som är en del av Newtons fastighetsförvaltarutbildning.
”Framförallt har jag lärt mig nyttan av samarbete och kommunikation och hur man kan leverera bättre projekt genom verktyg i teamutveckling.”
Hur får man olika personligheter och avdelningar att samverka?
Det är väl ändå skillnad på verkligheten och ett projekt som drivs i utbildningen, frågar vi Martina.
– Nej, inte alls, det är samma ingredienser och recept för att lyckas med projekten i arbetslivet som i utbildningen. Slarvar vi med spelregler, en tydlig kommunikation och arbetsordning så märker kunden det direkt och vi riskerar att kunden inte blir nöjd med oss och det vi levererar.
– I utbildningen visar det sig på samma sätt med leveransen. De grupper som inte får till samarbetet har oftare sämre utfall och lyckas inte lika bra med uppgiften, säger Martina Hultstrand.
Läs mer om Newtons utbildningar här
Läs mer om utbildningen Diplomerad Fastighetsförvaltare här
Tre tips på lyckade projekt
- Skriv ner spelregler i gruppen och utgå från att ni har olika ambitioner och värderingar kring vad som är viktigt i projektet
- Ge kunden och teamet extra tid från början för att skapa förtroende, trygghet och en tydlig arbetsordning
- Kommunicera löpande och bestäm hur; via mail, telefon/Skype, personliga möten eller andra kanaler.
Detta är Martina, fastighetsförvaltare HSB Stockholm
Vad är roligast med ditt jobb?
– Att få till ett så bra samarbete som möjligt med kunden så att de känner förtroende och kan vända sig till mig i alla frågor. Genom att utveckla samarbetet i teamet och få alla att känna sig delaktiga blir arbetet roligare och kunderna nöjdare.
Kontakt: Martina.Hultstrand@hsb.se
HSB som arbetsgivare
- Grundades 1923, är ett av Sveriges äldsta fastighetsföretag
- Toppas bland Sveriges 100 bästa företag att arbeta på
- Arbetar med värdegrunden ETHOS: engagemang, trygghet, hållbarhet, omtanke, samverkan
- Medlemsägt företag med 4000 anställda
- Förvaltar bostäder där vinsterna går tillbaka till medlemmarna
- Bygger bostäder och framtidens boende, HSB Living LAB