Tittar man på topplistan över vilka modeller som säljs mest, så hittar vi Volvo och Volkswagen med sex modeller på de sex första platserna. Föga förvånande eftersom dessa märken är dominerande på tjänstebilmarknaden, skriver allatjanstebilar.se.
Men hur ser topplistan ut när hjärtat får välja och inte styrs av företagens regelverk och policys?
Undersökningsföretaget Novus genomförde i oktober i år en undersökning på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen bestod av slumpvist utvalda människor i åldern 18 till 79 år. Drygt 1 000 vanliga svenskar svarade på webbenkäten.
Topplistan
- Volvo, 24 %
- Audi, 11 %
- BMW, 8 %
- Toyota, 7 %
- Volkswagen, 7 %
- Mercedes, 5 %
- Ford, 4 %
- Skoda, 3 %
- Hyundai, 2 %
- Kia, 2 %
- Opel, 2 %
- Peugeot, 2 %
- Nissan, 1 %
- Renault, 1 %
- Fiat, 0 %