…. Sara Jacobsson, affärsområdeschef för Förvaltningsrådgivning på Svefa som är ny partner till Förvaltarforum.
Varför blir ni partner med Förvaltarforum?
– Förvaltarforum är en naturlig spelplan för oss och våra frågor. Mycket av det som skrivs om på er sajt och besökarna på era evenemang är ju våra kunder och vi kan mycket om de frågorna.
Vad hoppas ni få ut av partnerskapet?
– Självklart vill vi få nya kunder men också att nätverka och bidra till att utveckla branschen. Vi ser fram emot att få dela med oss av vår kunskap och kompetens om spetsfrågorna inom förvaltning. Både om hur man bygger upp en nyskapande förvaltningsorganisation med hållbarhet och digitalisering, men även vikten av en effektiv utemiljöupphandling. Hur skapar man den? Hur handlar man upp driften av flera sjukhus på ett smart sätt. Vad vinner man med en strukturerad upphandling?
– Vi jobbar också mycket med hur man implementerar Aff, och hur tar man den vidare in i organisationen. Vi brukar säga lite skämtsamt att vi är Sverigebäst på Aff-upphandling, men allvarligt talat så är mina kollegor bland de bästa i landet på Aff.
Vad är det mest spännande som händer just nu hos er?
– Vi hjälper just nu till att driva igenom en outsourcing av driften åt en större köpcentrum-aktör. Ett kul uppdrag där vi jobbar både med upphandling och beställarstöd.
– Nytt och roligt är också vår satsning på hållbarhets- och digitaliseringsstöd till fastighetsägare, mina personliga favoritfrågor. Till exempel att hjälpa förvaltningsorganisationer att inse vad de har i sina system, se till att man använder det man har och därigenom bli effektivare utan att behöva köpa nytt eller fler. På motsvarande sätt finns det massor av lätta åtgärder/effekter att göra/åstadkomma även på hållbarhetsområdet.
Vilka är era största utmaningar?
– Som för alla att kunna växa med bibehållen kompetens genom att hitta bra och kompetenta medarbetare som klarar att hålla god kvalitet och leverera.
– Vi växte med tre personer i fjol och ska växa med ytterligare fyra i år inom mitt affärsområde.
Vad är det bästa med att jobba på Svefa?
– Att jag jobbar med 180 superexperter, det finns ingen fråga som inte vi kan lösa som har med fastigheter och förvaltning att göra. Vi jobbar i alla nischer och branscher. Brf, offentliga beställare, kommunala, statliga, regionerna, privata beställare, bostäder, kontor, logistik, köpcentrum, alla segment geografiskt och organisatoriskt. Kul att få jobba med allt detta och träffa olika typer av kunder från hela Sverige.
Hur ser er drömkund?
– En kund som ser nyttan av att använda oss som ett återkommande stöd och ger oss möjlighet att hjälpa till på flera sätt och anser sig ha råd att betala för konsultstöd eftersom man inser att det lönar sig. En bra kund är också den som ställer höga krav och där vi själva också lär oss nåt på vägen. Det är förstås också roligt att jobba med någon av de allra största fastighetsägarna, som ofta tänker att de kan allt själva, och ändå kunna åstadkomma en förbättring.
Text: Hans Hellberg
hans.hellberg@forvaltarforum.se