Var proaktiv och kommunicera dina utvecklingsbehov till chefen

Foto: Peter Knutsson

… Nils Bergh, utvecklingschef och rådgivare på Fastigo.

Vad händer det för spännande saker hos er i höst?
– I höst har vi flera spännande utbildningar och initiativ på gång, både inom traditionella områden och på nya, mer ”dagsaktuella” teman. Vi har dels vår kurskatalog med de arbetsrättsliga ”greatest hits” som det alltid finns behov av. Det är alltifrån semesterreglering, grundläggande arbetsrätt för chefer, till arbetsmiljö och lönekartläggning. Vi fokuserar utöver det på nya företeelser som dyker upp i vår omvärld. Det sker genom våra webbinarium, kortare digitala gratisevents, på teman som till exempel lönetransparensdirektivet, distansarbete och rätt till nedkoppling. Vi fyller på allteftersom omvärlden förändras. Se Fastigos utbildningar här.

Något mer du vill lyfta fram?
– Vi genomför även våra klassiska Fastigodagarna den 14-15 november. Det är den naturliga mötesplatsen för alla som arbetar med personal i stora och små organisationer i fastighetsbranschen. Öppet även för den som inte är medlem i Fastigo. Läs om Fastigodagarna 2024 här.

Har ni några nyheter på gång?
– Ja, vi kommer att lansera ett lite nytt grepp för företagsanpassade utbildningar där vi föreslår att vi genomför dem med caseupplägg, så att det blir bästa möjliga inlärandeutfall. Det vill säga, det är alltjämt skräddarsytt utifrån företagets specifika situation och utmaning, men med en metod där vi varvar teori med praktik utifrån företagets ”case”.

Vilka trender ser ni i kompetensbranschen?
– När det gäller utbildning är digitala format och flexibilitet allt viktigare. Det finns en stor efterfrågan kring kortare informations/inspirations-presentationer. Former av lärande som kan konsumeras enkelt och smidigt. Det finns också intresse att mötas analogt, men kanske att det i praktiken sker mer i nätverksform än faktiska utbildningar på plats i en lokal.

Vilket är det bästa sättet att ta till sig en utbildning?
– Det bästa sättet beror på både individens och företagets behov. Hybridmodellen erbjuder en utmärkt flexibilitet och passar bra för dem som vill kombinera det bästa av två världar – digitalt lärande och interaktivt utbyte på plats. Webbinarium fungerar bra för kortare kunskapsdelningar/inspiration, medan utbildning live och analogt på plats ger bästa möjligheten till lärande på djupet kombinerat med ett sätt att nätverka med andra människor. Företagsanpassade utbildningar är perfekta för att möta specifika kompetensbehov. Det viktigaste är att hitta ett format som matchar verksamhetens mål och medarbetarens inlärningsstil.

Hur ska man som medarbetare agera för att kunna gå en utbildning?
– Som medarbetare är det viktigt att vara proaktiv och tydligt kommunicera sina utvecklingsbehov. Att hålla sig uppdaterad om vad som erbjuds inom företaget och i branschen är ett bra första steg. Sedan ska förslaget på utbildning presenteras för chefen tillsammans med en förklaring hur det kan bidra till både ens egna och företagets mål.

Hur bör en chef tänka gällande kompetensutveckling?
– En chef bör se kompetensutveckling som en investering i både medarbetaren och företagets framtid. Det handlar om att identifiera nyckelkompetenser som behövs för att möta framtida utmaningar och se till att medarbetarna har tillgång till rätt verktyg och utbildningar. Att skapa en kultur där kontinuerligt lärande uppmuntras är också viktigt för att stärka motivationen och engagemanget i teamet.

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega