Tips från experten – så lyckas du bäst med din utbildning

… Susanne Åhlén, Vice VD och Affärsområdeschef på Newton


Vad händer det för spännande saker hos er under vår och försommaren?
– Vi har fullt upp med pågående diplomutbildningar för förvaltare, byggprojektledare och ekonomer som diplomeras innan sommaren. Vi genomför även flertalet öppna kurser och företagsanpassade utbildningar samt kompetensträffar för bostadsuthyrare.

– Detta ihop med att diskutera marknadens behov i branschen samt träffa företag för planering av utbildningar inför hösten både för öppna kurser och företagsanpassade samt rådgivning till enskilda personer som är intresserade av våra diplomutbildningar.

Vad ser ni fram emot under året?
– Extra viktigt just nu är att ha koll på branschens stora svängningar och marknadens kompetensbehov för att hela tiden anpassa våra utbildningar mot efterfrågan. Vi ser fram emot alla samtal med branschen både hos företagen och på olika branschevent.

– Vi ser särskilt fram emot att i höst kunna erbjuda utbildningen till Diplomerad Fastighetsförvaltare som en hybridmodell, där distansstudier kombineras med fysiska träffar. Att mötas personligen är värdefullt, och den digitala delen tillför även en värdefull flexibiliteten för deltagarna.

– Vi ser även fram emot de spännande mötena med våra deltagare, samarbetande företag och de många branschevenemangen.

Vilka trender ser ni i branschen?
– Det är stor efterfrågan på praktiska kurser inom till exempel elteknik, sanitet och vitvaror. Dessa praktiska kurser hålls på plats i våra fastighetstekniska labb och blandar teori med praktiska övningar.

– Vi märker även av en stor ökning på företagsanpassade utbildningar där många företag vill jobba med sina interna processer, de sker oftast på plats men kan även genomföras på distans vid behov. Generellt handlar det nog mer om vem som ska gå utbildningen och hur du som deltagare bäst kan ta till dig av innehållet. Är utbildningen relevant för personen spelar inte formatet så stor roll.

Vilket är det bästa sättet att ta till sig en utbildning?
– Det är lite olika beroende på i vilket läge du befinner dig i. Om du redan är i branschen och behöver komplettera din kunskap för din nuvarande arbetsroll eller för att göra ett karriärsteg internt så behöver du inventera av vilken detaljkompetens du saknar och behöver tillföra. Är du i ett läge där du önskar byta bransch så behöver du förmodligen en längre och bredare utbildning. Oavsett anledning så bör du tänka igenom om du tar till dig kunskap bäst; i en utbildningslokal där du får träffa andra deltagare och utbildare fysiskt eller om det passar bättre in i din vardag att läsa på distans, här är vi alla olika.

Hur ska man som medarbetare agera för att kunna gå en utbildning?
– Tänk igenom vad du önskar att tillföra för kunskaper och hur dessa kunskaper utvecklar din roll och bidrar till företagets mål. Leta runt bland olika utbildningar, ta kontakt med utbildningsföretaget och ställ frågor. Prata med din chef och presentera ditt förslag och vad det skulle göra för dig och företaget.

Hur bör en chef tänka gällande kompetensutveckling?
– En chef bör definitivt se förbi de omedelbara kostnaderna för utbildning och istället fokusera på de långsiktiga fördelarna som utbildning ger personalen. Motivation, grundläggande kunskaper och effektivare arbetsmetoder är bara några av dessa fördelar. Dessutom kan ökad kunskap ge en djupare insikt i vilka förändringar som är nödvändiga för att förbättra verksamheten.

Av: Marit Engstedt
marit.engstedt@forvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn

För dig som arbetar med förvaltning och utveckling av alla typer av fastigheter.

Prenumerera på
vårt kostnadsfria nyhetsbrev










Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 209.72MB

Inköpsportal - tipsa en kollega