Så attraherar Riksbyggen nya unga medarbetare

Riksbyggen är det bostadsföretag där studenter helst vill arbeta. Maria Sörén som är ansvarig för employer branding berättar hur Riksbyggen attraherar nya medarbetare.

Riksbyggen har varit med på undersökningsföretaget Universums topp 100-lista med Sveriges mest attraktiva arbetsgivare varje år ända sedan listan startade 2009.

– Bland högskoleingenjörer har vi varit på topp 100 de senaste elva åren. Och bland civilingenjörer har vi varit med två år, senast 2021. Vi blev branschbäst bland högskoleingenjörer i år och har varit det de senaste fyra åren, säger Maria Sörén, employer branding-ansvarig på Riksbyggen.

Meningsfullt jobb
Vad är det som gör Riksbyggen till en så populär arbetsgivare bland studenterna?

Maria Sörén berättar att man kan hitta några av svaren i de löpande undersökningar som Riksbyggen gör med nyanställda. Bland annat svarar de på frågorna vad de hade för uppfattning om företaget innan de började och varför de valde Riksbyggen.

– Där ser vi att våra värderingar sticker ut och att vi uppfattas som ett företag med hjärtat på rätt ställe. Både vår bakgrund och kooperationen uppfattas positivt. Det kunde jag själv känna när jag började. Jag gillar det här kooperativa tänket, vi bygger för alla och finns till för alla. Många unga söker efter att kunna göra nytta och vill vara med i ett större sammanhang, säger Maria Sörén.

En mix av allt
Hur jobbar Riksbyggen med Employer branding, det vill säga arbetet med att påverka hur företaget uppfattas?

– De unga vill ha det här samhällsnära med samhällsnytta. Jag kan tycka att vi är duktiga på att kommunicera det i allt vi gör, till exempel i våra reklamfilmer på tv, pressmeddelanden med mera. Våra medarbetare är också viktiga ambassadörer. Employer branding blir en mix av allt som vi kommunicerar som företag.

Att vara en attraktiv arbetsgivare är ett av Riksbyggens mål i företagets strategiska plan.

Skapa en känsla
Maria Sörén har tagit fram flera digitala employer branding-kampanjer om hur är det att jobba på Riksbyggen och som beskriver företaget som arbetsgivare och arbetsplats.

–Jag har bara jobbat med sociala medier, med rörligt material och digitala annonser på Instagram, Facebook och LinkedIn. Vi jobbar även med native-annonser och storytelling där vi försöker skapa en känsla av hur det är hos oss.

Native-annonser är en typ av inbyggd reklam som matchar den digitala plattformens form och funktion. I många fall fungerar de som reklam i form av en video eller artikel. Storytelling är helt enkelt att berätta en historia i ord, bilder och symboler.

Måste vara sant
Riksbyggen har tagit fram fem arbetsgivarlöften, som visar vad företaget vill säga och lova när de kommunicerar inom employer branding.

– När vi tog fram det tittade jag bland annat på vår medarbetarundersökning och vad vi säger internt. Man måste alltid börja internt. Vi kan ju inte bara gå ut och säga saker externt och sen känna att det här stämmer ju inte alls. Det tror jag är jätteviktigt och det har vi jobbat mycket med och haft uppe i företagsledningen, säger Maria Sörén.

Fem budskap
Riksbyggens employer branding-kampanjer bygger på de fem arbetsgivarlöftena och kampanjerna har tagits fram tillsammans med en reklambyrå. De fem löftena är kortfattat gemenskap, värderingar, utveckling, att tänka nytt och större samt balans i livet.

– De fem arbetsgivarlöftena berättar vad vi står för och våra värderingar, att man får möjlighet att växa och tänka nytt, få balans i livet, att om du utvecklas som individ och människa utvecklas vi som företag, och att medarbetarskapet är viktigt.

Kampanjerna har inte riktat sig till en speciell målgrupp, utan talat brett om Riksbyggen bara för att öka kännedomen om företaget som arbetsgivare. Maria Sörén berättar att kampanjerna har gett bra resultat och drivit trafik till företagets karriärsida.

Viktigt att fokusera
När Maria Sörén började som employer branding-ansvarig var det en ny roll på Riksbyggen. Hon driver de här frågorna strategiskt tillsammans med kollegor och håller koll på att employer branding-arbetet syns både externt och internt och att det går i linje bland annat med företagets rekryterings- och introduktionsprocesser.

– Jag har jobbat med employer branding tidigare, men det har alltid legat lite vid sidan om, ibland ligger ansvaret för employer branding på HR och ibland på en kommunikationsavdelning. Så jag blev så glad att Riksbyggen ville satsa på en tjänst med ansvar för detta. Det visar att vi inser att det är viktigt att fokusera på.

Tips till andra företag
Hur fastighetsbranschen ska klara kompetensförsörjningen framöver är en svår fråga. Har Maria Sörén några tips till fastighetsbolag som vill bli bättre på Employer Branding?

– Det vi säger externt måste hänga ihop med det vi säger internt. Jag tror att det är viktigt att den här frågan syns internt. Vi har ju som ett av våra mål att prata om hur vi kan vara en attraktiv arbetsgivare. Många gånger kan det ju vara så att man har mycket fokus på sina kunder, vilket också är viktigt. Men hur är arbetsplatsen? Vilken miljö och kultur har vi? Vilken typ av familj är det nyanställda kommer till? Vad kan vi erbjuda?

Lyft mjuka värden
Maria Sörén tror att det är bra att lyfta fram de mjuka värdena i företaget, berätta om dem och ta med dem i annan kommunikation när man ändå är ute och kommunicerar.

– Men man måste ha en tydlig strategi och tydliga budskap. Och de måste vara genomarbetade och hålla i längden och inte kunna ändras hela tiden. Sen tror jag också att det är viktigt att koppla ihop det med ledarskapet, att man klär cheferna i det här och att det hänger ihop med chefskriterierna.

Satsa på kampanjer
Ett annat tips från Maria Sörén är att satsa på kampanjer, vilket har gett god effekt för Riksbyggen.

– Det handlar ju om att öka kännedomen och medvetenheten om oss. När man väl ska söka jobb en dag så tänker man att ”just det, jag såg ju Riksbyggen”. Det är just det där ”top of mind-tänket” man vill ha.

Alla kan påverka
Maria Sörén menar att det är en stor fördel att Riksbyggens chefer är så aktiva med att föra ut företagets budskap. Men även medarbetarna spelar en viktig roll som ambassadörer.

– Det är också employer branding när vi lyfter fram våra medarbetare. Till exempel har min kollega som ansvarar för våra sociala kanaler låtit några medarbetare ta över våra Instagram- eller Facebook-konton och berätta om sin arbetsdag. Det är också ett trevligt sätt att sprida kännedom om oss och det har fått bra respons. Man får det här personliga tilltalet – det är ju den här känslan man vill komma åt.

Text: Mats Cato
mats.cato@forvaltarforum.se

 

Marias tips för bättre employer branding

  • Det man säger externt måste vara sant internt.
  • Besök skolor, delta i olika samarbeten och ta in praktikanter.
  • Prata internt om arbetsmiljön och företagskulturen.
  • Ha en anställd som bara jobbar med employer branding.
  • Lyft fram de mjuka värdena i företaget.
  • Ha en tydlig strategi och tydliga budskap som håller i längden.
  • Koppla ihop employer branding med ledarskapet.
  • Satsa på kampanjer.
Dela artikeln: LinkedIn

Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega