Här får hyresgästerna hjälp inför inflyttningen

– Framförallt uppskattade jag den kontinuerliga dialogen och tydligheten om vad som krävdes av oss, säger Annette Strömberg vars företag nyligen flyttat in hos Atrium Ljungberg.

Atrium Ljungbergs nya koncept Xtra² innebär att nya hyresgäster får hjälp att genomföra sin flyttprocess så smidigt som möjligt.

– Vi vet att den här tiden kan vara riktigt krävande för många hyresgäster. Xtra² är helt enkelt vårt sätt att ge hyresgäster en bra start i sitt nya kontor, säger Camilla Waxin, ansvarig för bolagets uthyrning vid Slussen

För många hyresgäster kommer arbetet mellan kontraktsskrivning och inflyttning i det nya kontoret som en överraskning.

– Som ny kontorshyresgäst tror man ofta att det mesta är klart när nya hyresavtalet är påskrivet. Men det är då jobbet börjar på allvar, säger Camilla Waxin. Ofta handlar det om tidskritiska besked kopplade till hyresgästens rätt att påverka utformningen av lokalen.

– Det kan handla om var eluttagen ska sitta i förhållande till arbetsplatser, lounger och möblering, placering av textilier vid fönster och i konferensrum, hur vi ska kanalisera för nätverk och AV-utrustning, vilken larm- och låslösning de ska använda eller i vilken utsträckning glasytor ska vara frostade säger Camilla Waxin.

Camilla Waxin.

Nätverk av leverantörer
Sedan i somras erbjuder Atrium Ljungberg därför sina hyresgäster konceptet Xtra² som innebär hjälp att komma i ordning i de nya lokalerna.

– Vi har ett nätverk av leverantörer inom allt från lås och larm till skyltning, möbler och flytthjälp som vi erbjuder hyresgästerna att träffa, i stället för att de ska behöva leta egna leverantörer på stan, säger Camilla Waxin.

– Leverantörerna är utvalda både för att de har bra produkter och för att deras anställda är duktiga på att ge råd.

Uthyraren med hela vägen
Nyordningen innebär också att uthyraren är med i hela projektet tills kunden flyttar in. Det vanligaste är annars att uthyraren lämnar när avtalet är påskrivet och att en byggprojektledare tar över kundkontakten under färdigställandet fram till förvaltning.

– Vårt nya arbetssätt innebär att uthyraren tar ett större ansvar för att hjälpa kunden i mål och även i viss mån fungerar som en projektledare. Jag vet ingen annan i branschen som jobbar så här, säger Camilla.

Spar tid och pengar
Fördelarna med det nya arbetssättet är att kunderna blir tryggare i processen men också spar tid och pengar. Atrium Ljungberg tjänar inga pengar på förmedlingen av leverantörskontakterna.

Ännu nöjdare kunder
– Vår vinst är att vi får ännu nöjdare kunder.

Xtra-konceptet har hittills bara tillämpats vid uthyrning i helt nya lokaler i Sickla men ska snart gälla i alla områden och även vid förvaltningsvakanser.

– På sikt vill vi även erbjuda tjänsten vid omförhandlingar, säger Camilla Waxin.

Nöjd men förvånad
Annette Strömberg, marknadschef och flyttansvarig på begravningsbyråkedjan Klarahill och familjejuridikkedjan Verahill som nyss flyttat in i Sickla Front har nyttjat det nya konceptet. Hon är jättenöjd, men förvånad att inte alla fastighetsbolag erbjuder den tjänsten.

– När man flyttar ett företag är det många val som ska göras och beslut som ska tas på vägen. Det är mycket mer omfattande än att flytta privat. Har man ingen tidigare erfarenhet och kunskap tar det mycket tid. Därför var det otroligt skönt att det fanns ett gäng förvalda leverantörer att ta hjälp och råd från. Det underlättade mitt arbete mycket.

Uppskattar tydlig dialog
– Framförallt uppskattade jag den kontinuerliga dialogen med Camilla och tydligheten hos henne om vad som krävdes av oss. Dessutom var alla leverantörer vi anlitade väldigt serviceinriktade.

Text och foto: Hans Hellberg
hans.hellberg@förvaltarforum.se

Dela artikeln: LinkedIn
Inköpsportal - tipsa oss

Inköpsportal - ansökan
Logotyp, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Bild, minst 540 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Kontaktspersonsbild, minst 200 pixlar bred *

Maximum file size: 516MB

Inköpsportal - tipsa en kollega